Într-un raport recent, Comisia Federală pentru Comerț (FTC) din Statele Unite ale Americii aduce acuzații grave la adresa giganților din domeniul platformelor sociale, sugerând că aceștia se angajează în practici de „supraveghere vastă” pentru a monetiza informațiile personale ale utilizatorilor.
Analiza, care a durat mai mulți ani și a vizat nouă companii majore din domeniu, a scos la iveală faptul că aceste platforme colectează și păstrează pe termen nelimitat date despre utilizatori și non-utilizatori, uneori prin intermediul brokerilor de date, transmite B1TV.
Lina Khan, președintele FTC, a declarat: „Raportul prezintă modul în care companiile de rețele sociale și de streaming video colectează o cantitate enormă de date personale ale americanilor și le monetizează în valoare de miliarde de dolari pe an”. Khan și-a exprimat îngrijorarea și față de „eșecul mai multor firme de a proteja în mod adecvat copiii și adolescenții online”.
Potrivit raportului, practicile de supraveghere ale acestor companii pun în pericol intimitatea oamenilor și îi expun la riscuri precum furtul de identitate sau urmărirea. Khan a subliniat: „Deși sunt profitabile pentru companii, aceste practici de supraveghere pot pune în pericol intimitatea oamenilor, le pot amenința libertățile și îi pot expune la o serie de daune”.
În replică, Interactive Advertising Bureau a argumentat că utilizatorii de internet înțeleg că reclamele direcționate finanțează serviciile online gratuite, susținând totodată necesitatea unei legi naționale cuprinzătoare privind confidențialitatea datelor.
Printre companiile vizate de investigație care administrează rețelele sociale se numără Meta, YouTube, Snap, Amazon (proprietarul Twitch), ByteDance (compania-mamă TikTok) și X (fostul Twitter).
Jose Castaneda, purtător de cuvânt al Google, a declarat în apărarea companiei: „Google are cele mai stricte politici de confidențialitate din industria noastră – nu vindem niciodată informațiile personale ale oamenilor și nu folosim informații sensibile pentru a difuza reclame”. El a adăugat că Google interzice personalizarea reclamelor pentru utilizatorii minori și pentru conținutul destinat copiilor pe YouTube.
Raportul FTC a mai constatat că practicile de colectare a datelor sunt „îngrozitor de inadecvate”, unele companii nereușind să șteargă toate datele la cererea utilizatorilor. De asemenea, au fost exprimate îngrijorări cu privire la modul în care companiile protejează datele utilizatorilor în cazul partajării acestora.