Banca Națională a României (BNR) a emis joi o alertă privind intensificarea fraudelor de tip spoofing, care implică utilizarea abuzivă a identității vizuale a instituției pentru a obține date personale sau pentru a determina efectuarea unor tranzacții financiare frauduloase.
„În ultima perioadă, a fost semnalată intensificarea tentativelor de fraudă de tip *spoofing* – apeluri telefonice, mesaje și site-uri care disimulează o comunicare oficială a unei instituții bancare sau a unei autorități a statului (ANAF, Poliția Română etc) – în care identitatea vizuală a Băncii Naționale a României (BNR) a fost utilizată, vizând obținerea de date personale sau efectuarea unor acțiuni care pot duce la tranzacții financiare bazate pe informații false,” precizează BNR în comunicatul oficial.
Potrivit instituției, atacatorii solicită diverse acțiuni precum instalarea unor aplicații, accesarea unor linkuri sau autorizarea prin amprentă a anumitor operațiuni pe telefonul mobil. „Aceste încercări vizează furtul de identitate, instalarea de programe *malware* sau efectuarea de tranzacții financiare în numele dumneavoastră,” avertizează BNR.
Banca Centrală subliniază că tentativele de fraudă pot include și metode sofisticate precum apeluri telefonice sau chiar mesaje video de tip deepfake, în care apar persoane care pretind că reprezintă instituția.
BNR reamintește că toate comunicările sale oficiale în mediul online se realizează exclusiv prin website-urile bnr.ro, bnro.ro și conturile instituției pe rețelele sociale LinkedIn, X, Instagram și YouTube.
De asemenea, banca centrală precizează că nu solicită niciodată, prin e-mail, telefon sau mesaje, date personale sau informații confidențiale despre credite, carduri sau conturi bancare și nici nu cere efectuarea unor transferuri de bani.
Instituția recomandă persoanelor care au fost contactate sau au interacționat cu astfel de materiale sau site-uri false să nu furnizeze date personale și să raporteze imediat aceste situații autorităților competente.