Baronul de Neamț Ionel Arsene este în vizorul DNA, după un scandal de atribuire a unor lucrări în procedură de urgență pentru reabilitarea unui drum. Lucrările au fost adjudecate de firmele controlate de apropiați ai lui Arsene, iar suma necesară lucrărilor la DN 15 este de 387 de milioane de lei. Suplimentarea fondurilor a fost făcută de fostul director al CNAIR, Narcis Neaga.
Potrivit sursazilei.ro, totul a fost făcut pe procedura de extremă urgenţă şi intervenţie pentru calamitate, deși starea degradată a drumului era știută de foarte mult timp. Situația de urgență invocată i-a dat, astfel, posibilitatea lui Narcis Neaga să atribuie direct contractul, fără licitație.
Neregulile au fost descoperite de Corpul de Control al ministrului Transporturilor și transmise apoi procurorilor anticorupție. În consecință, DNA a cerut lămuriri cu privire la contractul pe care Direcția de Drumuri și Poduri (DRDP) Iaşi l-a încredințat direct, beneficiarul fiind Consiliul Județean Neamț, condus de Ionel Arsene.
Astfel, 80% din fondurile pentru DRDP Iaşi ar fi fost direcționate doar către acest obiectiv, respectiv 81 milioane euro, printr-un contract atribuit fără licitaţie unor firme deținute de apropiați ai baronului de Neamț, Ionel Arsene.
Deficiențele erau cunoscute din 2018, a constatat Corpul de Control
Contractele dubioase semnate de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi în zona de influență a lui Arsene au fost semnalate și de ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, care a trimis Corpul de Control să verifice documentele.
Ministrul spunea, la sfârșitul anului trecut, că situaţia de la DRDP Iaşi, unde au fost identificate o serie de deficienţe grave în desfăşurarea şi atribuirea contractului de achiziţie publică în cazul DN 15, că vremea firmelor ”de casă” ale ”baronului” de Neamţ, Ionel Arsene, preşedinte al Consiliului Judeţean Neamţ, a apus.
”În cazul Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), au fost efectuate verificări cu privire la derularea achiziţiilor publice în anul 2019. Aici Corpul de Control al Ministerului a identificat o serie de deficienţe grave în desfăşurarea şi atribuirea contractului de achiziţie publică de proiectare, asistenţă tehnică şi execuţie de lucrări pentru punerea în siguranţă a obiectivelor de pe DN 15 km 242+200 – km 286+250 (zona Bicaz)”, se arată într-un comunicat al Corpului de Control al ministrului Transporturilor.
Astfel, conducerea DRDP Iaşi cunoştea situaţia acestui sector de drum încă din anul 2018, dar nu a întreprins demersurile necesare pentru remedierea problemelor existente, în privinţa refacerii părţii carosabile în urma alunecărilor de teren, asigurarea siguranţei participanţilor la trafic şi promovarea documentelor ce stau la baza elaborării şi aprobării actelor normative necesare alocării sumelor pentru intervenţie.
”Motivele de extremă urgenţă în cazul atribuirii contractului de achiziţie publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile. Agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată, printre altele, de inacţiunea DRDP Iaşi şi a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului judeţean Neamţ pentru situaţii de urgenţă”, se arăta în comunicat.
Suplimentarea s-a făcut doar din evaluarea…vizuală
În plus, aprobarea de către CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a sumei de peste 387 milioane lei destinată acestor lucrări, s-a făcut fără a avea la bază un studiu geodezic şi o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecţiei vizuale a obiectivelor. Instituția patronată de baronul de Neamț Ionel Arsene a fost beneficiara proiectului.
”În urma încheierii contractului de achiziţie publică, din data de 13.05.2019, antreprenorul avea obligaţia depunerii unei garanţii de bună execuţie (10% din preţul contractului) fapt care nu s-a întâmplat la momentul semnării, conform obligaţiilor contractuale. Scrisoarea de garanţie a fost emisă cu o întârziere de 5 luni, în data de 18.10.2019”, se arată în comunicatul Corpului de Control.
DN15 este un drum naţional care leagă oraşele Turda şi Bacău şi are o lungime de circa 320 km.