Inspectoratul Județean Cluj a retras promovarea unui dispozitiv controversat în școli, care a fost criticat de experți din domeniul psihologiei și neuroștiințelor. Inițial, dispozitivul era promovat ca fiind capabil să asiste elevii în identificarea abilităților lor și în alegerea unei cariere pe baza unei scanări de cinci minute a mâinii.
Dispozitivul, susținând să măsoare activitatea neurodermală a elevilor și să interpreteze datele printr-un algoritm propriu, a fost achiziționat de ONG-ul Genesis Lions Club Cluj de la firma Psyhometric System SRL. Proiectul-pilot urma să fie lansat în colaborare cu Inspectoratul Școlar din Cluj. Cu toate acestea, metodologia și fiabilitatea sistemului au fost subiectul criticilor din partea a căror experiență și cercetări în domeniu pun sub semnul întrebării bază științifică solidă a dispozitivului. Literatura pe care firma clujeană susține că se bazează dispozitivul nu este recunoscută de comunitatea științifică drept revizuită de specialiști, ceea ce ridică semne de întrebare asupra validității acesteia și a rezultatelor obținute.
Criticii, precum Gabriel Balmuș de la Institutul de Cercetare a Demenței din Marea Britanie, Universitatea Cambridge, și profesorul universitar Dragoș Iliescu de la Universitatea din București, evidențiază incertitudinea în privința posibilității de validare a sistemului chiar și cu tehnologie avansată cum ar fi EEG (electroencefalografie), care măsoară direct activitatea electrică a creierului.
„Am dubii foarte serioase că ar putea fi vreodată oferită validitate pentru acel sistem. Nici dacă ți-aș pune EEG-ul pe cap, nu pot să măsor structura de personalitate”, spune și profesorul universitar Dragoș Iliescu de la Universitatea din București, președintele Școlii Doctorale de Psihologie și Științe ale Educației.
Un număr de 100 de elevi de clasa a XI-a din Cluj-Napoca ar fi trebuit incluși într-un proiect-pilot prin care vor fi testați prin scanarea mâinilor pe un dispozitiv timp de 5 minute pentru identificarea abilităților care să-i direcționeze către alegerea carierei, scrie Cluj24.ro, preluat de B1TV.
În consecință, și în urma reacțiilor publice, Inspectoratul Școlar Cluj a decis să nu mai susțină utilizarea dispozitivului în școli.
Ce este MindMi și cine l-a inventat
MindMi este un dispozitiv creat de Dumitru Grigore, implicat în domeniile fizicii, psihologiei și mecatronicii. Acesta a susținut un doctorat în mecatronică, iar cercetarea sa se bazează pe neuroștiințe.
Dispozitivul MindMi a fost promovat ca o tehnologie capabilă să evalueze activitățile neurodermale și să realizeze profiluri psihologice ale utilizatorilor prin intermediul unui algoritm. Dumitru Grigore, care este de asemenea asociat cu „Școala Zalmoxiană” și preot, susține și faptul că MindMi a fost obiectul studiilor de validare statistică efectuate de grupuri de psihologi și că au fost depuse eforturi pentru validarea sa de către Colegiul Psihologilor din România, deși nu a primit încă un răspuns oficial.
Conform declarației lui Grigore, există un brevet înregistrat în România pentru dispozitiv, ceea ce poate sugera că s-au efectuat demersuri pentru a asigura anumite drepturi de proprietate intelectuală. Un brevet confirmă înregistrarea unei invenții și a descrierii tehnice a acesteia la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM). Totuși, a avea un brevet nu validează în mod necesar eficacitatea științifică a dispozitivului sau acceptarea acestuia de către comunitatea științifică.
Grigore a abordat critica venită din partea specialiștilor, argumentând că cei care cunosc domeniul cercetării și înțeleg așa-zisa „paradigmă electrodermală” vor recunoaște meritele științifice ale modelului susținut de acesta și ale soluției tehnice brevetate. Cu toate acestea, comunitatea științifică și alte părți interesate au exprimat scepticism cu privire la validitatea și credibilitatea acestui dispozitiv.