Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a respins ferm miercuri acuzațiile referitoare la posibile nereguli privind sistemele IT&C utilizate la alegeri, inclusiv informațiile că sistemele IT nu ar fi funcționat 30 de minute. „În sistemul IT sunt înregistrați toți românii care au votat în străinătate și în țară, în aceeași bază de date, iar dacă un CNP este validat în două secții de votare, indiferent dacă sunt în țară sau în străinătate, se emite notificare de fraudă în timp real către Ministerul Afacerilor Interne”, transmite STS într-un comunicat de presă.
STS precizează că aplicațiile și sistemele informatice au fost dezvoltate conform specificațiilor Autorității Electorale Permanente (AEP), verificate și testate de către AEP, coordonatorul organizării alegerilor, și au îndeplinit toate condițiile legislative, tehnice și operaționale.
„Sistemele informatice au avut disponibilitate 100%”
STS explică faptul că nu are atribuții în validarea voturilor sau în procesul decizional electoral, nu modifică și nu poate modifica rezultatele, oferind doar suport tehnic securizat la alegeri.
„Sistemele informatice au avut disponibilitate 100% pe întreaga durată de desfășurare a procesului electoral și pe timpul operațiunilor la închiderea secțiilor. Informațiile apărute referitoare la indisponibilitatea sistemelor informatice pentru 30 de minute sunt incorecte.
În sistemul informatic sunt înregistrați toți românii care au votat în străinătate și în țară, în aceeași bază de date. Dacă un CNP este validat în două secții de votare, indiferent dacă sunt în țară sau în străinătate, se emite notificare de fraudă în timp real către Ministerul Afacerilor Interne.
De asemenea, operatorii din secțiile de votare, sub supravegherea birourilor electorale și în prezența tuturor observatorilor, introduc datele din procesele-verbale în sistemul informatic.
Operațiunea este înregistrată video. Totodată, procesul-verbal semnat de membrii secției de votare este fotografiat, iar poza este afișată pe site-ul https://prezenta.roaep.ro. Corectitudinea datelor introduse în sistem și puse la dispoziția publicului este verificată la nivelul Biroului Electoral Județean, astfel încât să existe o asigurare certă a integrității datelor. Sistemul STS preia datele în forma transmisă de la nivelul secțiilor și nu intervine asupra conținutului. Sistemul informatic cumulează automat datele introduse de personalul secțiilor de votare în sistem și le afișează în timp real pe site-ul https://prezenta.roaep.ro.
Modificarea datelor este imposibilă datorită sistemelor care asigură trasabilitatea și posibilitatea de auditare/verificare a oricărei acțiuni, prin blockchain, compus din 9 noduri naționale, altele decât STS, și integrat cu infrastructura europeană EBSI (European Blockchain Services Infrastructure) compusă din 40 de noduri distribuite la nivel european. Utilizarea mecanismelor de blockchain elimină posibilitatea de modificare a datelor și asigură corectitudinea tranzacțiilor la nivelul tuturor nodurilor menționate.
Aplicația informatică folosită pentru verificarea dreptului de vot al alegătorilor (ADV) funcționează prin scanarea automată a zonei MRZ de pe actul de identitate (C.I. sau pașaport). Aplicația nu fotografiază și nu stochează datele din actul de identitate.