Tarom trebuie să intre într-un plan de reorganizare și să renunțe la 700 de angajați pentru a supraviețui. Compania națională aeriană dar și Blue Air ar putea primi de la stat ajutoare pentru COVID, sub formă de credite care trebuie returnate, a spus Lucian Bode, ministrul transporturilor.
„Cu cât se face mai repede reorganizarea, cu atât mai bine, altfel, la toamnă va fi prea târziu”, a spus Lucian Bode, într-o intervenție la B1V, potrivit PsNews.
Ministrul a subliniat că printr-un efort s-a reușit plata a 80% din salarii, parte de la Ministerul Muncii prin ajutorul de şomaj şi parte din veniturile obţinute de companie, la Tarom. Reorganizarea se impune, pentru că schema de personal este supradimensionată, spune Bode.
„Am aprobat în Guvern un Memorandum pentru acordarea unui ajutor COVID pentru cele două companii româneşti – TAROM şi Blue Air. Suntem în discuţii cu cei de la Ministerul Finanţelor să obţinem acest ajutor pentru a trece această perioadă. Acest ajutor este un credit până la urmă, care trebuie returnat. Şi cei 37 de milioane de euro sunt returnabili şi deja clepsidra s-a întors. Noi avem şase luni perioadă ca să-i returnăm către Ministerul Finanţelor. Administratorii companiei au, în acest moment, pe masă, un plan de restructurare care va duce, până la urmă, la eficientizarea companiei şi la reducerea numărului de angajaţi între 500, 600 sau 700. Cu cât se face mai repede această reorganizare a TAROM, cu atât mai bine, altfel, la toamnă, este prea târziu. Avem de ales: vrem să salvăm această companie sau vrem să mai acordăm un ajutor să mai ducem încă trei luni, şase luni, un an şi peste un an să discutăm iar despre acelaşi lucru. Ne dorim să salvăm o companie naţională cum este TAROM, cu toate păcatele pe care le are: flotă diversificată, cu o schemă de personal foarte, foarte numeroasă, cu aproape 25 de angajaţi mai mulţi per avion decât toate celelalte companii din aviaţie”.
În prezent, ajutorul acordat anterior TAROM, în valoare de 37 de milioane de euro, poate fi utilizat numai pentru plata combustibilului, certificatelor verzi şi ratelor la leasing, nu pentru salarii.
„Noi am reuşit să accesăm înainte de această criză un ajutor de salvare de 37 de milioane de euro, dar acest ajutor de salvare poate fi utilizat strict pentru plata combustibilului, certificatelor verzi, ratelor la leasing, deci nu pentru salarii, nu pentru altceva. Am accesat măsura guvernamentală şi 1.144 de angajaţi TAROM din cei 1.800 au trecut în şomaj tehnic. O parte dintre angajaţi au fost trimişi în concedii. Cei de la Tehnic au avut, în această perioadă, posibilitatea să remedieze toate întârzierile pe care le aveau. Am reuşit să realizăm câteva zboruri charter cu avioanele Boeing la care am scos pur şi simplu scaunele şi le-am transformat în cargo şi am realizat câteva transporturi din China, de unde am reuşit să obţinem ceva venituri. De asemenea, am realizat câteva zboruri charter pentru muncitorii sezonieri, zboruri umanitare cu aprobarea Ministerului Afacerilor Externe, respectiv Ministerului Afacerilor Interne. Una peste alta, am reuşit să supravieţuim”, a spus Bode.
CFR Marfă trebuie să rămână a statului
Măsuri de restructurare şi eficientizare trebuie aplicate şi în cazul altor companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor, precum CFR Marfă.
„Eu cred că este momentul să intervenim şi să facem această restructurare şi eficientizare a acestei companii, şi nu doar a TAROM, pentru că în portofoliul ministerului nostru sunt companii cu probleme cum ar fi CFR Marfă, care este într-un concordat preventiv, în condiţiile în care trebuie să restituie acel ajutor de stat acordat în timpul guvernării Ponta, de 570 de milioane de euro. Compania CFR Marfă este o companie strategică ce deserveşte instituţii strategice ale statului român şi de aceea este obligatoriu să rămână a statului”, a precizat Bode.