Oleg Roibu

Organizația corporațiilor europene din domeniu comerțului digital a semnat o scrisoare prin care cere politicienilor să lupte împotriva comercianților din China. O asociație din România apare printre semnatarii documentului. ONG-ul este reprezentat de un avocat controversat care a lucrat pentru niște oligarhi din spațiul ex-sovietic și care este angajat la cel mai mare comerciant on-line din România.

Lupta Europei cu China

Pe 19 iunie 2024, Ecommerce Europe, asociația care reprezintă interesele jucătorilor din sectorul comerțului digital la nivelul Uniunii Europene a publicat o scrisoare deschisă către factorii de decizie naționali și comunitari, „subliniind necesitatea urgentă de a asigura condiții de concurență echitabile și aplicarea eficientă a legislației europene față de toți actorii din comerțul electronic activi pe Piața Unică a UE”.

Scrisoarea, semnată și de către Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO), membră a Ecommerce Europe, exprimă îngrijorarea față de „sosirea unor noi actori din comerțul electronic din afara Uniunii, care pun multă presiune pe Piața Unică și pe companiile deja stabilite în UE”.

image 4

ONG-ul din România condus de un șef de la eMag

Inițiativa ar putea fi mai mult decât binevenită și chiar lăudabilă, având în vedere numărul mare de produse neconforme care intră pe piața Uniunii și care pot pune în pericol sănătatea și siguranța celor care le achiziționează, dacă nu ar avea cel puțin două mari probleme.

Pe de o parte, nu este clar dacă demersul are în centru preocuparea pentru interesele consumatorilor sau doar pentru profiturile comercianților online, care ar fi diminuate prin apariția pe piață a unor noi competitori. Întrebarea este justificată pentru că, dacă ar fi vorba despre protecția consumatorilor, atunci sunt multe probleme de rezolvat chiar acasă, înainte de a ne preocupa concurența din afara UE.

De pildă, e plin internetul de cumpărători nemulțumiți de produsele și serviciile oferite de mai toate magazinele sau platformele de vânzări online, iar ARMO nu se sinchisește absolut deloc.

Vicepreședinte al ARMO, Oleg Roibu, este angajat la companiei care operează eMag. Platforma pe care o reprezintă în această organizație are un rating lamentabil, de doar 1,3 din 5 și de 1,57 din 5 pe două site-uri de specialitate, iar pe un altul oamenii se plâng că nu li se postează review-urile despre produsele neconforme ori despre „țepele” luate sau li se oferă vouchere de câțiva bănuți „ca să tacă din gură”?

image 5

Oleg Roibu – director juridic la cel mai mare comerciant on line

Roibu este director juridic la eMag și el este cel care are în fișa postului protejarea angajaților care expediază produse defecte și cu întârziere, care nu oferă asistență la telefon, rambursează banii cu foarte mare întârziere atunci când clientul exasperat returnează produsele și așa mai departe.

Prin 2021, acesta se lăuda că platforma va investi „250 milioane de lei în următorii trei ani pentru dezvoltarea antreprenoriatului digital”, dar în relațiile acesteia cu clienții totul e putred, cu știința și sub oblăduirea lui Oleg Roibu.

El este și reprezentantul companiei în ARMO, o asociație non guvernamentală care susține interesele membrilor în fața autorităților. Practic, ONG-ul a fost înființat de companiile de profil pentru a face advocacy în lipsa legii care le-ar permite să facă lobby.

image 6

Respins rușinos la prima încercare de intrare în barou

Directorul juridic al eMag nu este un avocat spectaculos. În ciuda poziției extrem de importante pe care o ocupă în cea mai mare companie specializată în comerț on-line, Roibu nu a fost un student eminent.

În 2010, Oleg Roibu își încerca norocul pentru a intra în Baroul București. El obținea niște rezultate incredibile: Actualul șef al avocaților eMag a luat nota 2,13 la Drept Procesual și nota 3,81 la Drept Civil. Numai la Drept Penal, Oleg Roibu a reușit să obțină o notă de trecere mediocră – 5,65.

image 7

Șeful eMag nu vrea produse chinezești vândute fără comisionul angajatorului

Demersul ARMO este suspect. Asociația vrea să limiteze accesul produselor chinezești pe piață în condițiile în care membrii ei comercializează astfel de produse din plin pe platformele pe care le gestionează.

Un ONG din care face parte eMag dorește limitarea produselor din China pe piața din România în condițiile în care platforma eMag este plină de produse chinezești. În realitate, asociația din România, la fel ca și cea existentă la nivel european doresc reglementări legale care să mențină comisioanele platformelor digitale pe care le reprezintă.

Demersul ARMO este suspect din moment ce produsele chinezești intră pe platformele membrilor fără probleme. Practic, produsele chinezești devin bune în momentul în care ele generează profit pentru corporațiile membre ale ONG-ului.

Legături suspecte cu spațiul ex-sovietic

Oleg Roibu și-a început strălucita carieră în drept la una dintre companiile controversatului antreprenor moldovean Vladislav Chetrar, nimeni altul decât ginerele conaționalului milionar Nicolae Ciornîi, fost vicepreședinte Lukoil și unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Republica Moldova, care declara prin 2012 că „Moldova trebuie să sugă de la Est şi de la Vest”.

Vladislav Chetrar, „persoană cunoscută a avea legături cu cercurile politice înalte din Rusia” este implicat în România în niște falimente răsunătoare și „șocante”, precum cel al Inter Distribution Company SRL și Bioromoil SRL, în cazul celei din urmă planând serioase suspiciuni de „spălare de bani” în favoarea milionarului rus Roman Nikitin.

De aceste falimente pare că nu este străin nici Oleg Roibu, având în vedere că numărul de telefon cu care acesta figurează înregistrat în tabloul avocaților publicat de Uniunea Națională a Barourilor din România în 2016, apare de asemenea și la datele de contact ale companiei Bioromoil SRL.

image 8

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *