Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) o pune iar de un miting în zilele următoare, pe motiv că noile modificări aduse Legii RCA ar prejudicia interesele celor peste 10 milioane de asigurați.
RCA mai mare bun pentru service-uri, rău pentru transportatori
Ștefănescu, prin COTAR, a fost foarte vocal în ultimele luni cu privire la creșterea prețurilor RCA și, în luna mai 2024, a tot remis comunicate de presă arătându-se indignat că plătitorii de RCA vor fi obligați la coplată „pentru servicii mult mai proaste şi mai scumpe, luându-li-se inclusiv dreptul la închirierea unei mașini, în perioada reparațiilor” ori că modificările ar falimenta service-urile românești şi ar „spolia” asigurații RCA.
O privire superficială asupra demersurilor lui Vasile Ștefănescu ar duce la concluzia că acestea sunt mai mult decât onorabile, pentru că prețurile RCA chiar au crescut nejustificat de mult și, probabil, vor exploda după 30 iunie, când expiră perioada de plafonare agreată de Guvern. Totuși, o privire mai profundă sugerează o altă realitate, despre care Ștefănescu se ferește să pomenească, și anume faptul că două categorii de membri COTAR, taximetriștii și transportatorii rutieri de persoane sunt serios prejudiciate tocmai de acțiunile celorlalte două categorii de membri ai aceluiași COTAR, respectiv firmele care închiriază mașini și service-urile auto.
Pe de o parte, nu e niciun secret și nici nu trebuie prea multă analiză ca să îți dai seama că tarifele RCA au tot fost crescute, de-a lungul timpului, ca urmare a practicilor oneroase ale service-urilor auto care aplică tarife diferențiate, uneori de peste trei ori mai mari, pentru reparațiile făcute mașinilor asigurate, față de cele neasigurate.
Chiar un material al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), înaintat Parlamentului în 2023, arăta că reparațiile vehiculelor asigurate au costuri similare celor din Europa Occidentală, deși valoarea primelor de asigurare este vădit mai mică în România, ceea ce duce inevitabil la o valoare mai mare a despăgubirilor plătite de asigurători și, în final, la creșterea tarifului plătit de cetățean pentru asigurare.
Mașinile închiriate service-urilor măresc RCA-ul
Pe de altă parte, firmele care închiriază mașini, în cârdășie cu service-urile auto, reprezintă o altă cauză majoră de creștere a tarifelor RCA, exploatând la maximum prevederile din Legea 132/2017, mai precis alin 2, lit. d) al Art. 11, care spune că riscurile acoperite de asigurare includ și prejudiciile rezultate din lipsa de folosință a vehiculului avariat, inclusiv înlocuirea temporară a acestuia.
Ștefănescu cere demiterea vicepreşedintelui ASF, Sorin Mititelu, dar nu a cerut același lucru și în 2017 sau 2022, când ASF a venit cu normele care stipulează dreptul la mașină de înlocuire pe perioada efectuării reparațiilor. Oare pentru că Norma ASF nr. 18 din din 30 mai 2022 permite service-urilor auto și companiilor de închirieri auto să crească și mai mult valoarea unei daune, de pildă prin întârzierea reparațiilor și prelungirea perioadei de închiriere a vehicului de schimb, prin creșterea artificială a costurilor cu închirierea, sau chiar prin facturarea serviciului fără a-l și oferi, după cum recunoaște chiar Ștefănescu că se întâmplă? Nu a cerut același lucru nici când membrii familiei sale au fost angajați chiar la ASF, dar nu e cazul să intrăm în detalii aici, pentru a nu-i da ocazia lui Ștefănescu să se victimizeze, din nou.
Vasile Ștefănescu moare de grija bieților „păgubiți”, șoferii de taxi și transportatorii, dar protejează, interesele „păgubitorilor”, miile de service-uri și companii de închirieri auto care sunt membre COTAR. Nu poți să nu te întrebi, desigur, ce joc dublu face Ștefănescu, încercând să împace și capra și varza și dacă e vorba despre forma patologică a unei atitudini bipolare sau doar ipocrizie și pragmatism ticălos?
Prețul uriaș apărat de COTAR
În spatele COTAR este o încrengătură de interese ce dă bătăi de cap oricui vrea să înțeleagă care sunt, de fapt, angoasele lui Ștefănescu. De pildă, unul dintre vicepreședinții săi, Florin Valeriu Pandele proprietar al grupului de service-uri Auto Car Grup I Service (CUI 14481052) s-a străduit din răsputeri pentru a modifica Legea RCA astfel încât să permită facturarea serviciilor de reparații la prețuri de 200 Euro/oră considerat uriaș în piață.
Vasile Ștefănescu îi solicită imperativ premierului Marcel Ciolacu să nu adopte noile modificări la Legea RCA și amenință PSD-ul că „va deconta la alegerile care bat la ușă” dacă despăgubirile primite de asigurați vor fi mai mici. Vasile Ștefănescu este angoasat că asigurații vor plăti diferența de preț dintre ceea ce cer service-urile pentru reparații și ceea ce plătesc asigurătorii sau că service-urile reprezentate de COTAR vor avea încasări mai mici.
Afaceri cu guvernanți
Public, Vasile Ștefănescu acuză PSD că sub guvernarea sa, în ultimii trei ani, prețul RCA a crescut cu 300%. În spatele cortinei, același Ștefănescu este asociat cu „vacile de muls” prin care sunt plătiți tocmai cei împotriva cărora luptă. Școala de șoferi Autogeneral SA (CUI 5221002), la care Ștefănescu a deținut 40% din părțile sociale, a folosit ca examinatori o serie de persoane cu influență din instituțiile cu atribuții în reglementarea transporturilor.
Unul dintre beneficiarii Autogeneral este chiar șeful de cabinet al Ministrului Transporturilor. Anton Cristian este apropiat de Sorin Grindeanu și a încasat de la Autogeneral-ul care a fost patronat de șeful COTAR.
Vasile Ștefănescu o acuza pe directoarea din MT, Adriana Kalapis, de „comportament discreționar” prin favorizarea anumitor centre de pregătire profesională „la care examenele sunt formale” și de obținerea de „venituri frauduloase”, însă nu avea nicio problemă cu Cristian Anton, care își rotunjea veniturile din exact aceleași activități.
Vasile Ștefănescu – legături periculoase în Ministerul Transporturilor
Școlile de șoferi par să fie una dintre pârghiile prin care membrii COTAR au acces la oficiali de rang înalt din MT, precum Cristian Anton, care este bun prieten cu concetățeanul său, președintele COTAR Filiala Timiș, Teodor Peșteleu, patron al grupului de companii Tudo, specializate în servicii de taxi, școli de șoferi și centre de pregătire. Teodor Peșteleu, aprig organizator de proteste ale taximetriștilor, soldate chiar cu violențe prin 2019, pare să întregească „grupul de la Timișoara” al școlilor de șoferi și companiilor de taxi cu influență în MT.
Nu mai puțin importantă este o altă relație controversată, care sporește confuzia cu privire la interesele pe care le-ar apăra Vasile Ștefănescu și care închide cercul COTAR – MT – ASF, și anume cea dintre Cristian Anton și Cătălin Lăscuț, „regele duty free-urilor” din Aeroportul Otopeni, cercetat penal de către DNA în „dosarul Otopeni”. Într-o înregistrare din dosar, Lăscuț îl numește pe Cristian Anton „fratele meu”, sugerând că cel din urmă este „poarta de intrare” în MT. În plus, Lăscuț nu este doar „fratele” lui Cristian Anton, ci și finul cuplului Pandele – Firea, căruia i-ar fi făcut un cadou de aproape 100.000 Euro pentru a-l năși, relație care duce fix la vărul Florin Pandele, vicepreședintele COTAR și marele patron de service-uri.