Managementul „profesionist” al PSD a lăsat găuri negre în bugetul Transelectrica. Președintele cu diplomă de bacalaureat și președinta anchetată de Ministerul Agriculturii au protejat furnizori care în cel puțin trei contracte înregistrau 1260 de zile de întârziere. Atunci când au închis contractele au „uitat” de daune.
Istoria contractelor lui Carașol cu finul său
În 4 aprilie 2019 Dănuț Carașol anunța investitorii că Transelectrica urmează să întârzie retehnologizarea stațiilor Arefu, Dumbrava și Râureni. La prima stație întârzierea era de 540 de zile, la a doua mai erau 270 de zile până la finalizarea lucrărilor, iar la cea de-a treia se înregistrau întârzieri de 450 de zile.
„Va invederam faptul ca cele trei proiecte de investitii de la statiile DUMBRAVA, RAURENI si AREFU, aflate in derulare prin contractele incheiate cu filiala, sunt estimate a fi finalizate cu intarziere” se arăta într-o adresă transmisă Bursei de Valor București de Transelectrica.
Lucrările trebuiau să fie efectuate de către Filiala de Mentenanță a Transelectrica. Aceasta era condusă de Florin Alexandru Ioniță, finul lui Dănuț Carașol.
În iulie 2019 Corpul de Control al Primului Ministru încheia o notă de constatare dezastruoasă referitoare la cele trei contracte. Actul era întocmit pe 1 iulie 2019.
Pe 12 iulie două dintre aceste contracte au încetat. Cel de-al treilea contract a fost oprit abia după ce Carașol a fost destituit și trimis în judecată în dosarul referitor la falsificarea diplomei de studii.
Specialiștii PSD încetează contractele dar nu calculează daune
Raportul Corpului de Control al Primului Ministru era devastator atât pentru Dănuț Carașol cât și pentru ceilalți membri ai directoratului. Pentru stația Dumbrava s-a constatat că fuseseră plătiți 5,8 milioane de lei și erau executate 18 procente din lucrări. La Râureni avansul a fost de 4,5 milioane de lei și s-au executat numai 2,5% din lucrări. La Arefu, Transelectrica achitase în avans 6,5 milioane de lei, iar stadiul lucrărilor era de 0,4%.
Inspectorii Corpului de Control subliniază faptul că pentru cele trei contracte fuseseră calculate penalități de 6,5 milioane de lei dar nu se calculaseră niciun fel de daune pentru întârzierile uriașe.
„Din documentele puse la dispoziţia CCPM nu reiese dacă au fost iniţiate demersuri pentru încasarea penalităţilor calculate şi recuperarea daunelor-interese.” Se arată sec în Nota de Constatare.
Mult mai grav era faptul că Direcția de Investiții a Transelectrica semnalase neregulile. Această structură emisese Nota nr. 35038/23.08.2018. Actul propunea Directoratului rezilierea contractelor pentru că „nu există șanse reale de redresare”.
Documentul a fost ignorat aproape un an de zile. Practic, majoritatea întârzierilor ar fi putut să fie evitate dacă Dănuț Carașol, Alina Teodoru sau Gina Anastase ar fi acceptat propunerea Direcției de Investiții. Ei au decis închiderea contractelor abia după apariția concluziilor Corpului de Control.
Gina Anastase continuă „munca” lui Carașol
Corpul de Control reproșa directoratului Transelectrica faptul că nu a solicitat daune interese. În septembrie 2019 epopeea lui Carașol se încheie. Publicul află că acesta conducea Transelectrica deși avea studii medii. El este arestat sub acuzația de fals, iar la conducerea companiei ajunge Claudia Gina Anastase.
Femeia era consilier județean la Cluj și fusese membru al Directoratului care ignorase cererea Direcției de Investiții de reziliere a celor trei contracte. De altfel, Anastase întârzie la rândul ei rezilierea contractului de la Arefu. Ea aplică aceiași metodă a predecesorului ei și nu solicită daune interese pentru întârzierile uriașe.
Anastase ignoră concluziile din Nota de Constatare a Corpului de Control al Primului Ministru. Ea decide pe 27 noiembrie 2019 încetarea contractului pentru modernizarea Stației Arefu. Deși acesta nu mai era în termen nu se calculează daune interese. Contractul fusese semnat în 15 noiembrie 2016 pentru 24 de luni. El a fost reziliat la un an de la momentul la care lucrările trebuiau terminate.
Factura venită în ultima zi de mandat Gina Anastase la Transelectrica
Gina Anastase a rămas în funcție până pe 21 decembrie 2019. Interesant este că în ultima zi a mandatului ei, pe 20 decembrie 2019, Transelectrica înregistrează o factură de 7 milioane de lei fără TVA emisă în baza contractului care era deja încetat.
Factura 9036/20.12.2019 era emisă în conformitate cu Acordul de Încetare nr. C964/27.11.2019 și are valoarea de 7.094.610,97 lei la care se adaugă TVA. Practic, Gina Anastase a acceptat și plata a 7 milioane de lei, fără TVA, către furnizor în afară de faptul că l-a iertat pe acesta de daune interese.
Gina a lucrat la Ministerul Agriculturii ca fetele lui Dragnea de la DGASPC
Aceste derapaje financiare ale Ginei Anastase nu au fost sancționate în vreun fel. După încetarea mandatului de președinte al Transelectrica, femeia s-a întors la Cluj unde lucrează tot în cadrul companiei pe postul de Director al Sucursalei de Transport Cluj.
Înainte de a se ocupa de energie, femeia a lucrat la Ministerul Agriculturii. Un raport al Corpului de Control din această instituție a constatat faptul că „doamna Claudia Gina Anastase, desi era incadrata in cadrul serviciului respectiv, nu a intrumentat niciun dosar. Analizand situatia pe experti privind evaluarea proiectelor depuse in sesiunea 2010-2011, prezentata de CRPDRP, nu s-a putut constata o activitate specifica, desfasurata de doamna Claudia Gina Anastase nici in cadrul Serviciului Evaluare Contractare, desi prin nota de relatii sustine ca a intrumentat o parte considerabila de dosare intrate in SEC si nesolutionate de luni de zile”.
Situația este similară cu cea în urma căreia Liviu Dragnea a fost condamnat la închisoare.
Cele 2 statii Raureni si Arefu (si mai e una, Hasdat) au facut parte inițial din Contractul C100/2005.
Deși s-au achitat circa 6 milioane de Euro, echipamentele achiziționate zac si nu au fost puse în funcțiune.
În schimb, au inchis acel Contract si au deschis alte 2, unul pentru Hasdat, altul pentru Raureni si Arefu.
Practic, au dat cele 6 milioane de Euro cadou.
Dosarul DNA a fost clasat … „fapta nu exista”.