Comisia Europeană a aprobat a doua tranșă din banii PNRR. Oficialii europeni și-au dat acordul pentru deblocarea banilor, după ce aproape toate jaloanele au fost îndeplinite de România. Adina Vălean, comisar european pentru Transport, a oferit noi detalii despre acest demers.

Comisia Europeană a aprobat, marți, o evaluare preliminară parțial pozitivă a celei de-a doua cereri de plată a României în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență.

Potrivit unui comunicat al CE, în 16 decembrie 2022, România a transmis Comisiei o cerere de plată bazată pe 49 de jaloane și 2 ținte stabilite pentru a doua plată.

După examinarea dovezilor furnizate de autoritățile române, Comisia a considerat că 47 de jaloane și 2 ținte din totalul de 49 de jaloane și 2 ținte au fost atinse în mod satisfăcător.

Cele 47 de jaloane și 2 ținte care au fost atinse în mod satisfăcător acoperă reformele în domeniul tranziției verzi și digitale, precum și reformele și investițiile legate de îmbunătățirea coordonării guvernamentale pentru punerea în aplicare a politicilor publice, îmbunătățirea gestionării apei, sprijinirea turismului și promovarea culturii.

În acest context, Adina Vălean, comisar european pentru Transport, a oferit câteva detalii despre ce mai are România de rezolvat

„Într-adevăr, astăzi Comisia a dat aviz pozitiv și este într-adevăr o veste bună. Nu este 100% cererea depusă de noi, dar diferența, să zicem, nu este foarte gravă. Sigur, au fost 22 de jaloane, din care 20 au fost îndeplinite și acest lucru este reflectat în suma pe care România o primește.

De altfel, sunt multe țări europene, unele, chiar, să spunem, cu prestigiu în utilizarea banilor europeni, care sunt de-abia la prima tranșă. Deci nu suntem nici foarte avansați, nici în urmă, iar mecanismul este flexibil. Cu alte cuvinte, dacă noi punem la punct cele două jaloane, vom trage și banii respectivi. Adică să nu-i considerăm o pierdere.

Spuneam doar că în momentul de față nu este suma întreagă, dar depinde de noi să o întregim în timp, dacă vom considera necesar să mergem în direcția respectivă, pentru că PNRR oricum este într-un proces de adaptare inclusiv pentru România, pentru că trebuie incluse în PNRR acest capitol pentru siguranța energetică, așa numitul REpowerEu, deci noi proiecte și atunci schimbări vor mai fi, fiind în felul acesta un prilej și pentru țara noastră să-și revizuiască un pic țintele și să fie sigură că ce anume menține cu prioritate și ce poate își dorește să schimb.

Cele două jaloane lipsă pe zona de energie, nu au lipsit cu desăvârșire, dar să spunem că n-au fost convingătoare 100% e vorba de un jalon legat de producția de hidrogen din sursă verzi și în al doilea legat de reformarea, să spunem, modernizare a sistemului de încălzire centralizat în urban.

Poate că amândouă sunt importante, dar România are ocazia să le recupereze. Aș vrea să adaug săptămâna trecută, România a mai primit din infrastructura banii de infrastructură mare de transport europeni 600 de milioane și iată că suntem într-o zodia finanțărilor europene foarte consistente, iar pentru transport, anume cei 600 de milioane de săptămâna trecută.

Această nouă tranșă din PNRR de astăzi reprezintă o veste excelentă, pentru că avem foarte multe proiecte importante, cetățenii le așteaptă și dacă reușim să ne ținem de ritmul lucrărilor, sper să le putem duce la la bun sfârșit”, a spus pentru Antena 3 CNN, Adina Vălean, comisar european pentru Transport.

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *