Avionul care o transporta pe președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a pierdut sistemul de navigație GPS în timp ce zbura deasupra Europei de Est în weekend și a fost nevoit să aterizeze folosind hărți clasice, pe hârtie.
Zborul președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a aterizat în siguranță în Bulgaria, cu temerile europene cu privire la presupusa interferență a Moscovei cu semnalele occidentale.
Autoritățile bulgare au confirmat ulterior că semnalul satelitului care ghidează sistemul de navigație al avionului a fost afectat. Comisia Europeană a declarat că Bulgaria suspectează „o interferență flagrantă din partea Rusiei”.
Kremlinul nu a răspuns public la acuzații, dar purtătorul de cuvânt Dmitri Peskov a declarat pentru Financial Times, care a relatat inițial știrea, că informațiile sale sunt „incorecte”, arată ziare.com.
Reacția fermă a NATO
Secretarul general al NATO, Mark Rutte, a anunțat marți, 2 septembrie, că Alianța ia bruiajul semnalelor GPS „foarte în serios” și „lucrează zi și noapte pentru a contracara acest lucru, pentru a-l preveni și pentru a se asigura că nu se va mai întâmpla”.
Rutte a încadrat interferența semnalului ca parte a unei campanii mult mai ample care include tăierea cablurilor submarine din Marea Baltică și un atac cibernetic asupra Serviciului Național de Sănătate din Marea Britanie. Amenințarea din partea Rusiei “crește în fiecare zi”, a avertizat oficialul.
O strategie sistematică, nu incidente aleatorii
Autoritatea Bulgară pentru Servicii de Trafic Aerian a declarat că a existat o „creștere notabilă” a incidentelor GPS, inclusiv bruiaj, de când Rusia a lansat invazia la scară largă a Ucrainei în februarie 2022.
Datele oficiale confirmă amploarea fenomenului. Polonia a înregistrat 2.732 de cazuri de interferență în ianuarie 2025, față de 1.908 la sfârșitul anului 2023. Lituania a înregistrat 1.185 de cazuri în aceeași lună, mai mult decât dublu față de cifra din martie 2024.
Un document al UE descrie interferențele „nu ca fiind incidente aleatorii, ci o acțiune sistemică, deliberată a Rusiei și Belarusului”.
Măsuri de contracarare și adaptare
Comandantul militar superior al Germaniei, generalul Carsten Breuer, a declarat luni, 1 septembrie, că a existat o creștere semnificativă a incidentelor de bruiaj GPS de la începutul războiului din Ucraina, adăugând că a experimentat personal acest lucru în două ocazii, o dată deasupra Mării Baltice și din nou în timpul unui exercițiu militar în Lituania.
Estonia, Lituania, Letonia, Suedia și Germania au declarat oficial o astfel de interferență drept o formă de război hibrid rusesc.
Țările europene iau măsuri concrete de apărare. Polonia a înființat stații de monitorizare a coastelor pentru a urmări interferențele în timp real, în timp ce Italia a anunțat planuri de consolidare a securității zborurilor de stat, inclusiv clasificarea datelor de zbor și restricționarea accesului la urmărire și planuri de zbor.
Obiectivul strategic al Moscovei
Eric Schouten, analist de informații și CEO al Dyami Security Intelligence, consideră că Rusia perturbă sistemele GPS pentru a „testa răspunsul NATO”.
Expertul explică impactul strategic: “NATO folosește o mulțime de instrumente și echipamente GPS pentru a zbura, pentru a ghida bombele. În Polonia, în țările baltice sau în Suedia, să te bazezi pe GPS-ul din mașină, pe sistemul de navigație, nu este întotdeauna cel mai inteligent lucru de făcut. Este o tactică perfectă pentru a-i spune inamicului că deții controlul asupra lucrurilor pe care le folosește zilnic.”