Inteligența artificială și alegerile. Ministrul Digitalizării a atras atenția asupra modului în care inteligența artificială generativă și fenomenul deep fake pot influența comportamentul electoral al românilor și pot reprezenta un atac la adresa democrației, nu doar în România, ci la nivel european. În contextul unui an electoral crucial precum 2024, cu alegeri semnificative la nivel global, măsurile de protecție împotriva acestor pericole devin esențiale.

Avem, pe de o parte, securitatea cibernetică a României, care este un lucru, și avem, pe de altă parte, AI generativ, avem deep fake, lucruri care pot să influențeze modul în care vor vota românii și care pot să ducă la un atac asupra democrației nu doar în România, ci în întreaga Europă (…). Anul 2024 aduce alegeri la nivel mondial pentru 4 miliarde de oameni. Este un an crucial legat de viitorul omenirii” a declarat Bogdan Ivan, potrivit B1TV.

Instrumente specifice sunt deja luate în considerare pentru a contracara aceste riscuri, inclusiv legea deep fake, care prevede amenzi considerabile și, în cazuri grave, chiar pedepse cu închisoarea pentru difuzarea materialelor create prin AI fără a indica explicit că acestea sunt pamflete. Legea este deja în Camera Deputaților și așteaptă votul final.

Din punct de vedere al potențiale influențe asupra percepției publice în alegeri, avem două elemente . O dată, legea deep fake, prin care acele companii, persoane fizice, care folosesc fără să anunțe că acel material este un pamflet, fără să scrie explicit că acel material creat cu inteligența artificială este un pamflet, riscă amenzi până la 200.000 de lei, adică 2 miliarde de lei vechi, sau în funcție de gravitatea situației chiar pedepse cu închisoarea până la 5 ani, în baza acestei legi care este deja în Camera Deputaților și urmează să aibă votul final în cel mai scurt timp, zic eu”, a mai spus ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan.

Pe lângă aceasta, ministrul a menționat actul normativ Digital Service Act, care a fost adoptat în decembrie 2023 și care transpune drepturile și obligațiile din mediul fizic în cel online. Se propune astfel ca un fel de „CNA” să reglementeze și să sancționeze conținutul necorespunzător sau care aduce atingere imaginii cuiva din rețelele sociale, asemănător cu rolul pe care îl are CNA pentru audiovizual.

 

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *