O nouă lege adoptată în România permite clienților să opteze dacă doresc sau nu să primească bonul fiscal în cazul plăților efectuate cu cardul. Această măsură este în vigoare, însă aplicarea ei efectivă va necesita o perioadă de adaptare tehnică, potrivit Observator.
Cum va funcționa returul produselor fără bon fiscal?
În lipsa bonului fiscal, clienții care doresc să returneze un produs vor trebui să prezinte un extras de cont care să confirme tranzacția. Totuși, această soluție are limite evidente, deoarece:
- Extrasul de cont afișează doar suma plătită, fără detalii despre produs.
- Identificarea exactă a produsului va depinde de numărul de referință al tranzacției.
„În extras apare suma, nu apare definirea produsului. Și atunci, probabil că o să fie niște cozi, lumea o să aștepte”, a declarat Velin Ganev, distribuitor de case de marcat.
„Fiecare tranzacție are un număr de referință. Probabil acesta va fi modul prin care vom reuși să identificăm produsele returnate. Momentan, suntem în perioada de teste și adaptare”, a explicat Andrei Antonescu, director de marketing al unui lanț de magazine alimentare.
O măsură ecologică și eficientă
Eliminarea bonului fiscal imprimat pentru plățile cu cardul vine cu două avantaje principale:
- Reducerea timpului petrecut la casele de marcat.
- Impact ecologic pozitiv. Trecerea la bonuri opționale va reduce cantitatea de hârtie utilizată zilnic.
Această schimbare reflectă un comportament deja observat în rândul clienților. Mulți dintre aceștia declară că nu iau bonul, mai ales la plățile cu cardul:
„Nu îl luăm pentru că oricum îl aruncăm după aceea”, spune un client.
Altul menționează: „Când plătesc cu cardul, nu iau neapărat, pentru că pot verifica tranzacția pe telefon, dar când plătesc cash da”.
Pași pentru implementare
Pentru ca măsura să devină operațională, este necesară modificarea celor 800.000 de case de marcat înregistrate în România. Experții estimează că schimbarea va fi finalizată până în vara acestui an, odată cu realizarea corecțiilor tehnice necesare.