Oficialii Camerei Deputaților recunosc că restructurarea personalului se bazează pe decizii arbitrare, și nu există un plan clar de reorganizare a activității.
„Decizia cu privire la restructurările de la nivelul personalului din serviciile Camerei Deputaților este politică,” au confirmat reprezentanții instituției, pentru „Libertatea” referindu-se la memorandumul intern aprobat de Biroul permanent și materializat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 9/2025.
Biroul pentru Informare Publică a precizat că nu poate oferi „o situație clară” deoarece „datele sunt în dinamică” în contextul procesului de reorganizare aflat în desfășurare: „până la definitivarea acesteia, datele sunt în dinamică, fapt care ne pune în imposibilitatea de a vă furniza o situație clară”.
Personalul politic, neafectat de reorganizare
Un aspect notabil al restructurării este că persoanele angajate la grupurile parlamentare sau la cabinetele demnitarilor nu sunt afectate, arată sursa citată. Aproximativ 200 de persoane lucrează în structurile politice, iar „distribuirea angajaților la grupurile parlamentare este variabilă și se face conform înțelegerii dintre liderii de grup”, după cum precizează oficialii Camerei.
Conform datelor furnizate, aproximativ 15% din bugetul total pentru personal este alocat angajaților pe filieră politică. În plus, 23 de persoane din cadrul Camerei Deputaților sunt în prezent detașate la alte instituții, acestea păstrându-și posturile pentru a se putea întoarce oricând.
Contestații și critici din partea sindicatului
Sindicatul Funcționarilor Publici Parlamentari (SFPP) de la Camera Deputaților a solicitat informații despre angajările din ultimii ani atât președintelui Ciprian Șerban (PSD), cât și secretarei generale adjuncte Ioana Bran.
SFPP a acuzat că politicienii au eludat legislația muncii, permițând persoanelor venite pe filieră politică să ajungă în structurile de specialitate: „În practică, de cele mai multe ori, intrarea în structurile de specialitate pentru care era necesar concursul a fost realizată, prin același abuz de putere arbitrară și printr-o aplicare defectuoasă și cu rea-credință a dispozițiilor legale”.
Sindicatul subliniază existența a „două tipuri de funcționari publici parlamentari, unii care au intrat în structurile de specialitate cu concurs/examen, alții care nu au susținut niciodată vreun examen sau concurs și își desfășoară activitatea în structurile pentru care condiția de angajare era concursul”.
Aspecte juridice în desfășurare
Constituționalitatea hotărârii de reorganizare va fi analizată de Curtea Constituțională pe 27 martie, iar în contenciosul administrativ, dosarul are primul termen pe 25 martie.
SFPP a propus măsuri alternative de eficientizare a instituției, fără a recurge la concursuri pentru toți angajații, sugerând evaluări individuale, analiza angajărilor recente și desființarea anumitor funcții.