Campania „Sprijin Local” din Iordania a generat un val de boicoturi împotriva mărcilor americane, ca reacție la sprijinul acordat de Statele Unite pentru Israel în timpul conflictului în curs din Gaza. Mișcarea a luat avânt după ce au apărut videoclipuri cu mesele gratuite oferite armatei israeliene de către lanțurile de restaurante precum McDonald’s. Sunt afectate mărcile americane cele mai cunoscute, de la Pepsi, Cola, ori Starbucks.
În contextul atacurilor crude din Gaza împotriva teroriștilor, dar care au omorât mii de copii și alți civili, utilizatorii rețelelor de socializare au lansat o campanie online, îndemnând iordanienii să boicoteze lanțurile internaționale de restaurante, companiile de cosmetice, producătorii de articole de igienă, tutun și chiar produse alimentare esențiale, din cauza legăturilor acestor companii cu Israelul.
Această mișcare a generat controverse în Iordania, întrucât potențialele pierderi de locuri de muncă în sectoarele care depind de aceste companii pot depăși beneficiile economice ale boicotului. Cu toate acestea, susținătorii campaniei argumentează că aceasta promovează independența economică și reziliența în țară. Redirecționând cheltuielile către afacerile locale, iordanienii își susțin propria economie și încurajează locurile de muncă și antreprenoriatul local.
Economistul Khaled Salameh a declarat pentru The Jordan Times că această campanie este o sabie cu două tăișuri. „Pe de o parte, boicotarea mărcilor internaționale ar putea duce la pierderi de locuri de muncă în sectoarele care depind în mare măsură de aceste companii. Aceasta este o preocupare imediată, în special în Iordania, unde șomajul este o problemă presantă”, a adăugat el, potrivit B1TV.
În același timp, numeroși angajatori au reacționat pe rețelele de socializare angajându-se să ofere noi oportunități de muncă pentru cei care sunt expuși riscului de a-și pierde locurile de muncă din cauza campaniei de boicot.
De exemplu, o cafenea națională a organizat un târg de locuri de muncă, oferind peste 300 de oportunități de angajare pentru angajații cafenelelor internaționale. Un alt lanț local de restaurante a oferit angajaților care lucrau pentru francize internaționale și riscau să-și piardă locurile de muncă noi oportunități de angajare.
„De cealaltă parte, campania „Sprijin local” promovează independența economică și reziliența în țară. Deturnându-și cheltuielile către afacerile locale, iordanienii își susțin propria economie. Această alegere nu numai că sprijină locurile de muncă locale, dar stimulează și antreprenoriatul intern”, a mai spus economistul
Cu toate dificultățile pe termen scurt, susținătorii campaniei cred că aceasta poate contribui la construirea unei economii locale mai puternice și la creșterea șanselor pentru afacerile locale și locurile de muncă. Campania reprezintă un efort de a prelua controlul asupra viitorului economic al Iordaniei și de a arăta rezistența națiunii.
Această mișcare din Iordania reflectă amploarea protestelor în lumea arabă și în alte locuri, în semn de solidaritate cu poporul palestinian în timpul conflictului din Gaza.
Leave a comment