Radarele fixe și camerele din trafic devin o realitate după ce proiectul de lege care le reglementează, programul e-SIGUR, a trecut de Senat. După ce proiectul de lege va fi adoptat și de Camera Deputaților, va începe implementarea sistemelor informatice care vor face posibilă sancționarea șoferilor indisciplinați pe baza imaginilor obținute de dispozitivele certificate.
Programul e-SIGUR reprezintă un nou sistem de monitorizare a traficului rutier din România format din 500 de camere video și 300 de radare mobile.
Proiectul de lege merge la Camera Deputaților pentru votul decisiv, deși are recomandare de adoptare și este improbabil să nu ”treacă”, arată B1TV.
Sistemul este format din 500 de camere video, 300 de radare mobile și o serie de alte instrumente hardware și software care vor putea fi folosite de Poliția Rutieră pentru a da amenzi. Trebuie menționat că sistemul de amenzi este complet automatizat, cu procese-verbale emise cu semnătură electronică.
Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, supranumit e-SIGUR, este unul dintre cele mai importante mecanisme pe care statul român vrea să le implementeze în speranța reducerii numărului de accidente rutiere. Acesta va identifica, printre altele:
– posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară;
– posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri.
Referitor la greșelile de circulație a căror încălcare va putea fi identificată de e-SIGUR, se numără
– limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
-interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
-semnificaţia culorii roşii a semaforului;
– interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
-trecerea la nivel cu calea ferată;
-interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
Este foarte important de reținut că aceste radare și camere nu vor fi ascunse în tufișuri, iar prezența lor va fi detaliată pe o hartă.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va avea obligația de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier.
În final, șoferii vor primi amenda acasă. După cum atrage atenția avocatnet.ro, procesul verbal de constatare și sancționare a contravenției, constatate cu e-SIGUR, vor fi livrate în format electronic cu semnătură electronică calificată.
„Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său”, după cum scrie în nota de fundamentare a propunerii.
Noul sistem e-SIGUR ar trebui să fie operațional la 24 de luni de la data intrării în vigoare a proiectului de lege.
Leave a comment