Curtea Constituțională a României (CCR) urmează să ia în discuție obiecția Avocatului Poporului referitoare la legea pentru completarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat. Principalul motiv invocat în sesizare este lipsa indicării surselor de finanțare pentru cheltuielile bugetare generate de acest act normativ.
Avocatul Poporului a subliniat în sesizare că, potrivit jurisprudenței Curții Constituționale, instanța constituțională „are doar competența de a verifica, prin raportare la art. 138 alin. (5) din Constituție, dacă pentru realizarea cheltuielii bugetare a fost indicată sursa de finanțare”.
Un aspect esențial evidențiat în sesizare vizează nerespectarea procedurii legale de către Senat, transmite B1TV. Astfel, deși fișa financiară a fost solicitată Guvernului în data de 7 octombrie 2024, cu un termen legal de răspuns de 45 de zile (care s-ar fi împlinit pe 20 noiembrie), propunerea legislativă a fost adoptată pe 5 noiembrie 2024, „cu mult înainte ca termenul în care Guvernul putea întocmi fișa financiară să se fi împlinit”.
„Îndeplinirea formală a obligației de a solicita fișa financiară, fără a aștepta împlinirea termenului de 45 de zile care să permită Guvernului să întocmească documentul, echivalează cu nerespectarea art. 138 alin. (5) din Constituție”, se arată în sesizarea Avocatului Poporului.
În ceea ce privește impactul bugetar, deși nu există o fișă financiară oficială, Guvernul a realizat o estimare proprie, conform căreia:
– Impactul lunar generat de actualizarea soldei de grad va fi de aproximativ 130 milioane lei
– Impactul lunar generat de actualizarea soldei de funcție va fi de aproximativ 240 milioane lei
– Impactul bugetar lunar total va ajunge la aproximativ 370 milioane lei
Aceste estimări au fost realizate prin determinarea diferenței dintre solda de grad majorată și solda de grad din ultima lună din baza de calcul de la recalcularea din 2016, iar în cazul soldei de funcție, pe baza creșterii medii din perioada 2016-2024.