Premierul Ilie Bolojan le-a transmis reprezentanților industriei auto că Executivul ia în calcul ajustarea impozitului minim pe cifra de afaceri, însă nu exclusiv pentru acest sector. În același timp, Programul Rabla va fi menținut, dar cu finanțare și impact reduse, din motive bugetare, și după atingerea țintelor din PNRR.
Premierul Ilie Bolojan a avut luni o întrevedere cu reprezentanții Asociaţia Constructorilor de Automobile din România, discuțiile vizând principalele dificultăți economice și sociale cu care se confruntă industria auto.
Potrivit unui comunicat al Guvernul României, reprezentanții sectorului au adus în atenție probleme legate de impozitul minim pe cifra de afaceri, costul energiei electrice, programul Rabla, plafonarea prețurilor la energie, taxa de cogenerare, salarizarea angajaților și aplicarea Codului Muncii.
Impozitul minim pe cifra de afaceri, în analiză
Una dintre solicitările centrale ale industriei a fost eliminarea, începând cu anul 2026, a impozitului minim pe cifra de afaceri, considerat discriminatoriu, precum și construirea bugetului pe anul viitor fără includerea acestei taxe.
„Premierul şi-a exprimat disponibilitatea de a analiza reducerea acestui impozit, în anumite condiţii, subliniind însă că o astfel de măsură nu poate fi aplicată exclusiv industriei auto, ci trebuie să vizeze întreaga economie”, se arată în comunicatul Executivului.
Costul energiei și taxa de cogenerare
Un alt subiect important l-a reprezentat prețul energiei electrice. Reprezentanții ACAROM au solicitat elaborarea unei foi de parcurs pentru diminuarea costurilor energiei în perioada 2026–2030.
Premierul a explicat că reducerea prețurilor va fi posibilă pe măsură ce vor crește capacitățile de producție la nivel național. În ceea ce privește majorarea taxei de cogenerare, semnalată de industria auto, Ilie Bolojan a precizat că va cere verificări pentru a clarifica circumstanțele în care această taxă a fost majorată.
Programul Rabla continuă, dar cu impact redus
Industria auto a cerut reluarea Programului Rabla, în contextul pierderilor înregistrate în acest an ca urmare a limitării schemei guvernamentale. Reprezentanții sectorului au avertizat că reducerea numărului de autovehicule finanțate, de la 30.000 în 2024 la 19.000 în 2025, ar putea duce la pierderea a aproximativ 5.000 de locuri de muncă.
„Premierul a explicat că programul Rabla va continua, însă la o intensitate semnificativ mai redusă, iar finanţarea acordată de stat va fi corelată cu nivelul producţiei naţionale”, se mai menționează în comunicat.
Limitarea programului este justificată atât prin îndeplinirea indicatorilor asumați de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, cât și prin constrângerile bugetare. Deciziile finale privind schema Rabla vor fi luate după adoptarea bugetului pe 2026 și vor fi discutate în prealabil cu partenerii din industria auto.
Alte teme abordate
Pe agenda discuțiilor s-au mai aflat scutirea de impozit pentru activitățile de cercetare din industria auto, modificarea Codului muncii, sprijinirea automatizării tehnologice în cazul marilor companii, susținerea programelor de recalificare a angajaților și nivelul salariului minim.