În timpul controlului desfășurat la Spitalul Municipal Adjud în data de 24 februarie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a întâmpinat rezistență din partea managementului unității, ceea ce a dus la un incident care a necesitat intervenția poliției. Acest control a evidențiat mai multe abateri grave în ceea ce privește gestionarea alimentelor și condițiile de depozitare, punând sub semnul întrebării siguranța pacienților și a personalului spitalului.

Contextul legal al controlului

Conform Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, ANPC are atribuția de a controla respectarea normelor legale de către toți operatorii economici, inclusiv unitățile spitalicești. Art. 1 din această ordonanță prevede că statul are obligația de a proteja consumatorii, asigurându-se că produsele și serviciile oferite respectă standardele de calitate și siguranță. Art. 2 definește „consumatorul” ca fiind orice persoană fizică sau grup de persoane care beneficiază de produse sau servicii, fără a face excepție de la această definiție unitățile spitalicești, arată ANPC într-un comunicat.

În plus, conform HG nr. 700/2012, ANPC are competența de a efectua controale la producători, distribuitori, vânzători și prestatori de servicii, inclusiv în unități de stat, pentru a verifica respectarea normelor legale. Instanțele de judecată au subliniat în mod repetat că operatorii de stat nu sunt scutiți de la respectarea acelorași standarde ca și operatorii privați.

Scandal la desfășurarea controlului

La începutul controlului, comisarii ANPC s-au legitimat și au solicitat prezența managerului spitalului, care nu era disponibil. De asemenea, au cerut prezentarea registrului unic de control, dar acesta nu a fost furnizat. Controlul a fost efectuat în prezența conducătorului blocului alimentar și a altor două persoane.

După aproximativ 10-15 minute, managerul spitalului a apărut și a interzis continuarea controlului, susținând că „a primit ordin de sus că controlul este ilegal” și solicitând părăsirea imediată a unității. În ciuda explicațiilor comisarilor, care au prezentat temeiul legal al controlului și ordinele de serviciu, managerul a continuat cu agresiuni verbale și a contactat poliția prin apel la 112, susținând că controlul ar fi ilegal și că documentele necesare nu au fost prezentate – o afirmație falsă.

În plus, ușile de acces ale spitalului au fost blocate pentru a împiedica echipa de control să părăsească incinta, până la sosirea poliției. Ușile au fost deschise ulterior de un angajat al spitalului, atunci când unui membru al echipei de control i s-a făcut rău din cauza unor antecedente cardiace. Ulterior, echipa de control s-a deplasat la unitatea de poliție pentru a depune declarații cu privire la incident.

Abaterile constatate

În timpul celor 10-15 minute de control, comisarii ANPC au identificat mai multe abateri grave:

– Materii prime expirate: Produse din carne de pasăre cu termen de valabilitate expirat (05.02.2025 și 21.02.2025).

– Carne de porc neetichetată: Lipsa etichetării corespunzătoare a produselor din carne de porc.

–  Probe alimentare neetichetate: Alte produse alimentare depozitate fără etichetare corespunzătoare.

– Condiții de depozitare necorespunzătoare: Depozitarea alimentelor în condiții care nu respectă standardele de siguranță și igienă.

 

Comunicatul integral ANPC

„Referitor la Comunicatul Ministerului Sănătății privind acțiunile de control desfășurate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), se impun următoarele clarificări:

Conform dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, mai exact Art. 1, statul, prin mijloacele prevăzute de lege, are obligația de a proteja cetățenii în calitatea lor de consumatori. Astfel, este asigurat accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă despre caracteristicile esențiale ale acestora și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor, inclusiv în fața unor practici incorecte. De asemenea, prevederile acestui act normativ se aplică tuturor tipurilor de comercializare a produselor (noi, folosite sau recondiționate) și a serviciilor destinate consumatorilor.

Art. 2, punctul 2 din aceeași ordonanță definește „consumatorul” ca orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care acționează în afacerea lor comercială, industrială, de producție, artizanală ori liberală, și specifică faptul că „unitățile spitalicești” nu sunt exceptate de la aplicarea acestui cadru.

Prin urmare, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor are în vedere și serviciile de alimentație publică, precum și depozitarea alimentelor destinate consumului public, fie că acestea sunt tratate termic sau nu. Aceste servicii se adresează consumatorilor, așa cum sunt definiți în Ordonanța Guvernului nr. 21/1992.

Totodată, în conformitate cu dispozițiile art. 3 alin. (1) litera i) din H.G. nr. 700/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANPC are responsabilitatea de a controla respectarea dispozițiilor legale privind protecția consumatorilor. Aceste controale sunt efectuate pe piață la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, dar și în unități vamale sau puncte de trecere a frontierei, cu acces la locurile de producție, depozitare sau comercializare a produselor.

 

În plus, instanța de judecată a subliniat că nu există niciun temei pentru a considera că operatorii de stat nu trebuie să respecte aceleași norme ca operatorii privați care au un profil similar. Protejarea dreptului consumatorilor la sănătate, integritate fizică și ocrotirea persoanelor vulnerabile este o responsabilitate ce trebuie asumată de toți operatorii economici. Consumatorii sunt considerați vulnerabili în fața oricărui profesionist, fie că acesta are ca scop obținerea de profit sau nu, fiind expuși aceleași riscuri în cazul nerespectării normelor legale.

În urma controlului desfășurat la Spitalul Municipal Adjud în data de 24.02.2025, comisarii din cadrul CJPC Vrancea au întâmpinat dificultăți în finalizarea verificărilor demarate în blocul alimentar al unității. La începutul controlului, comisarii s-au legitimat și au solicitat prezența managerului spitalului, care însă nu era disponibil. De asemenea, au solicitat registrul unic de control, dar acesta nu a fost prezentat.

 

Controlul a fost efectuat în prezența conducătorului blocului alimentar și a altor două persoane. După aproximativ 10-15 minute, managerul spitalului a apărut și a interzis continuarea controlului, susținând că ”a primit ordin de sus că controlul este ilegal” și solicitând părăsirea unității. În urma unor discuții, inclusiv telefonice cu comisarul șef adjunct, în care s-au prezentat temeiul legal al controlului și ordinele de serviciu, managerul a continuat cu agresiuni verbale și a contactat autoritățile prin apel la 112, solicitând intervenția unui echipaj de poliție, afirmând că controlul ar fi ilegal și că nu au fost prezentate documentele necesare, lucru care nu era adevărat.

 

Mai mult, ușile de acces ale spitalului au fost blocate pentru a împiedica echipa de control să părăsească incinta, până la sosirea poliției. Ușile au fost deschise ulterior de un angajat al spitalului, atunci când unui membru al echipei de control i s-a făcut rău din cauza unor antecedente cardiace.

 

Ulterior, echipa de control s-a deplasat la unitatea de poliție pentru a depune declarații cu privire la incident.

 

În timpul celor 10-15 minute de control, au fost constatate mai multe abateri, printre care:

  • Materii prime – produse din carne de pasăre cu termen de valabilitate expirat (05.02.2025 și 21.02.2025).
  • Carne de porc neetichetată.
  • Probe alimentare neetichetate.
  • Condiții de depozitare necorespunzătoare.

În concluzie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor continuă să exercite controale riguroase și să protejeze drepturile consumatorilor, fără nicio discriminare între operatorii economici, asigurându-se că toate serviciile și produsele destinate acestora respectă normele legale în vigoare.”

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *