Un studiu recent publicat de OCDE, bazat pe rezultatele testărilor PISA, arată că elevii din România au performanțe scăzute la Matematică, în ciuda faptului că parcurg peste 1.200 de ore de studiu până în clasa a VIII-a. Acest fapt a stârnit dezbateri în rândul experților în educație.
România s-a clasat pe locul 45 din 81 de țări participante și pe penultimul loc în Uniunea Europeană la testările PISA din 2022. Aceste rezultate au pus sub semnul întrebării eficiența sistemului educațional românesc.
Denisa Tănăsescu, profesoară de matematică, oferă o perspectivă critică asupra acestor rezultate, relatează B1TV. Ea argumentează: „Normal că am avut rezultate slabe, căci elevii noștri nu sunt obișnuiți cu acel sistem de evaluare. Este vorba despre ceva cu totul diferit. Cerințele sunt diferite, modul de abordare este altul.”
Tănăsescu sugerează că comparațiile directe între sistemele educaționale pot fi înșelătoare: „Ar trebui ca aceste rezultate să fie raportate la propria noastră programă de învățământ sau să încercăm să ne aliniem și noi la sistemul țărilor europene. Căci, altfel, nu putem compara mere cu pere.”
Profesoara subliniază deficiențele sistemului educațional românesc, punând accent pe abordarea bazată pe memorare în detrimentul gândirii critice: „Materia ar trebui predată cu cap, mai bine, mai eficient. La noi, pe lângă faptul că e multă, stufoasă, mai e și prost concepută și predată. Elevii români nu au fost încurajați să-și pună mintea la contribuție, să gândească, să facă asocieri logice.”
Ea critică vehement metoda de predare actuală: „În schimb au fost încurajați să tocească. La noi totul se memorează. Pisează la funcția de gradul 2 până nu mai pot.”