Parlamentul European a adoptat directiva referitoare la „dreptul la reparare” al consumatorilor, care obligă producătorii să repare bunurile la un preț și un termen rezonabile după perioada de garanție legală. Această directivă îi obligă pe producători să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile, iar consumatorii vor avea acces la piese de schimb, ustensile și informații despre cum pot fi reparate produsele.
Consumatorii vor fi încurajați să opteze pentru reparare, prin stimulente ca vouchere și fonduri pentru reparații. Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească ateliere locale de reparații și magazine care comercializează produse recondiționate. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale, iar consumatorii pot împrumuta un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot opta pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat, transmite B1TV.
„Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască. După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat”, se arată în comunicatul Parlamentului European.
Normele oferă consumatorilor posibilitatea de a primi un formular european cu informații despre reparare, cu detalii despre servicii, preț și durată. Va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară, unde consumatorii vor găsi ușor ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitele «cafenele de reparații».
Directiva a fost adoptată cu 584 de voturi pentru, 3 împotrivă și 14 abțineri. Norma vine în contextul în care unii producători nu le oferă consumatorilor piese de schimb pentru anumite tipuri de produse, ceea ce îi pune pe clienți în situația de a fi nevoiți să achiziționeze produse noi. Mai există și cazuri în care producătorii oferă servicii de reparare exclusiv în service-uri autorizate de ei, la prețuri piperate.