George Simion, președintele Alianței pentru Unirea Românilor, spune că europarlamentarul Jacek Saryusz-Wolski, negociatorul aderării Poloniei la Uniunea Europeană, a tras semnalul de alarmă cu privire la perspectiva neagră a creării Statelor Unite ale Europei.
„Vreau să prezint astăzi publicului, fie că sunt simpatizanți AUR sau nu, pentru prima oară, raportul europarlamentarului polonez Jacek Saryusz-Wolski, negociatorul aderării Poloniei la Uniunea Europeană despre reformarea tratatelor UE”, afirmă George Simion.
„Jacek Saryusz-Wolski, unul dintre cei mai cunoscuți europarlamentari polonezi, trage multiple semnale de alarmă din timpul, și nu numai, negocierile purtate la Bruxelles pentru reformarea tratatelor UE, care se va face într-un mod nedemocratic. Vă dați seama? Nedemocratic exact în locul în care s-ar crede și se vrea să fie polul democrației europene.
Am purtat astăzi discuții constructive cu Jacek Saryusz-Wolski, dar și cu alți europarlamentari polonezi, în urma cărora, dacă mai era nevoie, am văzut perspectiva neagră a creării Statelor Unite ale Europei.
Încă de la început, munca la raport s-a desfășurat într-o manieră netransparentă și incorectă. Deși consensul a fost stabilit ca principală procedură de luare a deciziilor, aceasta a fost rapid schimbată în „consens minus unu” pentru a exclude ECR. În ciuda gravității subiectelor referitoare la modificările constituționale ale UE, nu a existat o discuție suficient de aprofundată și o analiză cuprinzătoare cu privire la toate subiectele. Schimbările de natură pur politică și ideologică au fost impuse. Propunerile temeinic fundamentate și concrete, pe care le-am înaintat în numele ECR, menite să îmbunătățească și să consolideze funcționarea principiilor de bază ale Tratatului de subsidiaritate și proporționalitate în Uniune, au fost respinse definitiv.
În cele din urmă, propunerile negociate implică trei categorii de modificări dăunătoare:
– În primul rând, există ipoteze care reflectă o schimbare complet nechibzuită și disproporționată a procesului decizional către o structură extrem de centralizată care scapă de controlul democratic și înlătură luarea deciziilor în unanimitate în aproape toate domeniile Tratatului. Raportul presupune înlocuirea sistemului de vot în unanimitate (care garantează menținerea dreptului de veto de către statele membre) cu votul cu majoritate calificată (în unele situații, unanimitatea ar fi înlocuită cu o nouă majoritate dublă și, în cazuri excepționale, așa-numita majoritate calificată sporită s-ar aplica). Schimbarea propusă se referă la aproximativ 65 de domenii de vot. De exemplu, VMC s-ar aplica unor decizii precum cele privind definirea și implementarea politicii externe și de securitate comune (art. 24(1) TUE), noile drepturi pentru cetățenii UE (art. 25 TFUE), adoptarea de măsuri restrictive (art. 215 TFUE) și creșterea numărului de Avocați Generali (art. 252 TFUE). Noua majoritate dublă (definită ca majoritate a membrilor Consiliului reprezentând cel puțin 50% din populație) s-ar aplica unor decizii precum cele privind armonizarea legislației privind impozitarea directă și indirectă (Art. 113 TFUE), cadrul financiar multianual (Art. .312 TFUE), adoptarea de dispoziții privind pașapoartele, cărțile de identitate, permisele de ședere (Art. 77 (3) TFUE), cooperare operațională a forțelor de poliție (Art. 87 alineatul (3) TFUE) și dreptul familiei cu implicații transfrontaliere (Art. 81 (3) TFUE).
– În al treilea rând, au fost propuse o serie de modificări de natură pur politică și ideologică, care nu ar fi trebuit niciodată incluse într-un text cu caracter statutar constituțional. Doar pentru a exemplifica acest punct, raportul propune înlocuirea „egalității bărbaților și femeilor” cu „egalitatea de gen” în Tratate.”, se precizează într-un comunicat de presă transmis de AUR.