Premierul Ilie Bolojan a declarat că majorarea taxelor și impozitelor locale se poate aplica de la 1 ianuarie, subliniind că pachetul fiscal al doilea prevede măsuri pentru bugetul pe 2026, după ce articolele declarate neconstituționale au fost eliminate.
Evident, dacă Curtea Constituțională nu va avea o altă părere, la ședința din 10 decembrie, întrunită în urma contestațiilor AUR.
Declarațiile au stârnit critici, în contextul în care românii se confruntă deja cu o presiune fiscală crescută.
„Avem termen 10 decembrie” pentru pachetul fiscal
„Suntem în situația în care așa cum știți pachetul al doilea a fost întârziat ca urmare a contestațiilor și ca urmare a declarării articolului cu testarea cu pantograful al angajaților ANAF ca neconstituționale. Au fost scoase acele articole și nu s-a modificat nimic fiindcă s-a pornit de la premisa că el este constituțional. Avem termen 10 decembrie, acest pachet fiscal prevede măsuri pentru bugetul pe 2026″, a declarat Ilie Bolojan, conform B1TV.
Penalizare de 20% pentru mașinile vechi: „De asta depinde Jalonul 4″
Premierul a explicat că noua taxare a autovehiculelor are ca scop atragerea fondurilor europene, justificând penalizarea proprietarilor de mașini vechi prin necesitatea îndeplinirii jalonului din PNRR.
„Taxarea poluării vine cu un discount de 20% pentru mașinile noi și vine cu o penalizare de 20% pentru mașinile vechi. De asta depinde Jalonul numărul 4 pe care vom primi banii de la UE. Încasarea acestui grant este foarte importantă pentru a încasa investițiile pe anul viitor”, a spus Ilie Bolojan.
Critici: „Nu și-a pus problema de ce au românii mașini vechi”
Declarațiile premierului au fost criticate pentru lipsa de empatie față de situația economică a românilor. Observatorii remarcă că Bolojan nu a abordat problema de fond: „Nu și-a pus nicio clipă problema de ce au românii mașini vechi. Poate pentru că nu au bani? Iar dacă nu au bani, le majorăm taxele?”
Măsurile vin în contextul în care mulți români dețin autovehicule vechi tocmai din cauza puterii de cumpărare reduse, iar penalizarea cu 20% a acestor mașini ar putea agrava și mai mult situația financiară a familiilor cu venituri mici.