Noua platformă a Registrului Comerțului, lansată pe 1 august și care a costat aproximativ 39 de milioane de euro, se confruntă cu probleme majore de funcționare, afectând grav activitatea instituțiilor bancare și a oamenilor de afaceri.
Potrivit mărturiilor profesioniștilor care au fost nevoiți să lucreze cu noua platformă, aceasta nu a funcționat nicio zi fără probleme semnificative de securitate și accesibilitate, ceea ce a dus la blocarea creditelor ba chiar și la date personale făcute publice.
În teorie, noua platformă ar trebui să permită înființarea rapidă a firmelor, însă nici măcar băncile nu au putut accesa informațiile necesare pentru a verifica datele firmelor, esențiale în procesul de creditare. Reprezentanții băncilor au declarat că nu pot oferi carduri bancare sau credite firmelor, deoarece interogările necesare la Registrul Comerțului nu pot fi efectuate din cauza erorilor frecvente ale platformei.
Problemele tehnice includ breșe de securitate care au expus informații sensibile, cum ar fi CNP-urile și contractele de închiriere ale firmelor. Angajații Registrului Comerțului au fost nevoiți să lucreze ore suplimentare din cauza nefuncționării platformei, iar firma care a dezvoltat sistemul a explicat că dificultățile au fost cauzate de complexitatea proiectului și de utilizarea sa în masă.
„Nu pot nici măcar oferi un card bancar unei firme. De ce? Pentru că la solicitarea și emiterea unui card pentru o firmă, reprezentantul băncii are obligația de a face interogări la Registrul Comerțului, interogări în care să verifice dacă sediul este expirat, dacă datele firmei sunt actualizate etc”, spune reprezentantul unei bănci, citat de Economedia.
Toate cele cinci bănci mari din România, contactate de Economedia, au confirmat că se confruntă cu probleme legate de noua platformă a ONRC, ceea ce a dus la o activitate de creditare blocată și la o frustrare generalizată în rândul antreprenorilor.