Ministrul Educației, Ligia Deca, a adus clarificări importante privind utilizarea telefoanelor mobile în școlile din România, într-o declarație care a stârnit deja reacții diverse în rândul elevilor, părinților și cadrelor didactice.
Conform noului regulament general de organizare și funcționare a sistemului de învățământ, școlile au acum puterea de a interzice complet utilizarea telefoanelor mobile în incinta lor. Această măsură reprezintă o înăsprire a regulilor anterioare, care interziceau doar folosirea telefoanelor în timpul orelor de curs.
„Am lăsat la latitudinea școlii pentru că sunt școli unde se ajunge ușor, părinții pot ajunge ușor dacă apare o urgență, dar sunt și școli în zone îndepărtate, unde, de exemplu părinții au nevoie să ia legătura cu elevii,” a explicat ministrul Deca, conform B1TV, subliniind flexibilitatea oferită instituțiilor de învățământ în aplicarea acestei măsuri.
Întrebată despre posibilele sancțiuni pentru elevii care încalcă aceste reguli, ministrul a fost categorică: „Sigur că da. Există în regulament o serie de sancțiuni care merg de la avertisment verbal sau scris până la sancțiunea cea mai gravă care este exmatricularea.” Această declarație a ridicat semne de întrebare cu privire la proporționalitatea sancțiunilor și la modul în care vor fi ele aplicate în practică.
Decizia de a înăspri regulile privind utilizarea telefoanelor mobile în școli vine pe fondul unor studii care arată impactul negativ al utilizării excesive a acestor dispozitive asupra performanței școlare. Ministrul Deca a menționat că simte sprijinul majorității părinților în această privință, sugerând că măsura ar putea fi bine primită de o parte semnificativă a societății.
Cu toate acestea, implementarea acestei politici ridică numeroase provocări. Cum vor fi gestionate situațiile de urgență în școlile care aleg să interzică complet telefoanele? Cum vor fi depozitate în siguranță dispozitivele elevilor? Și, poate cel mai important, cum va fi găsit echilibrul între necesitatea de a limita distragerile și dreptul elevilor la comunicare și acces la informație?