ITP-ul pentru mașini, cel puțin pentru acelea care nu mai sunt noi, se va obține cu mult mai greu. De luni au intrat în vigoare noi cerințe pentru stațiile de Inspecție Tehnică Periodică, care au obligația să cumpere aparatură superperformantă pentru detectarea neconformității mașinilor. Inspecția se va putea face doar prin conectare directă la serverul RAR, iar mașina va fi scanată inclusiv de erori, prin interfața de conectare.
Sunt noi reguli europene pentru stațiile de Inspecție Tehnică Periodică, care este obligatorie pentru mașini. Stațiile sunt de acum obligate să aibă aparatură performantă prin care pot detecta noxele, erorile mașinii, și deficiențele de frânare. Operatorii au avut la dispoziție cinci ani pentru a pune acest aspect la punct, transmite B1TV.
Reglementările fac parte din Directiva UE 2014/45 care a intrat în vigoare în luna mai 2018, şi încă din acel moment staţiile ar fi trebuit să se doteze pentru a se alinia cerinţelor. Pentru noile norme se putea da operatorilor o derogare de maximum 5 ani, exact atât cât a și dat Registrul Auto Român. Stațiile ITP au fost informate în legătură cu noile cerințe europene încă din 2018, pentru a avea timp să se doteze cu dispozitivele cerute. Această derogare a expirat şi Directiva intră în vigoare de astăzi.
„Începând de luni 22.05.2023, vor fi puse în aplicare noi prevederi legislative, impuse la nivel european, care obligă stațiile ITP să fie dotate suplimentar cu anumite echipamente și dispozitive specifice activităților de inspecție tehnică. Mai exact este vorba despre: dispozitive de suspendare a vehiculului pe una dintre punți, instalate la canalul de vizitare pentru stațiile de clasa a 3-a, dispozitive de conectare la interfața electronică a vehiculului (n.r. – instrument de scanare) inclusiv OBFCM (n.r. – preluarea și transmiterea consumului real de energie) pentru stațiile de clasa 2-a, platforme culisante cu anumite caracteristici tehnice îmbunătățite pentru stațiile de clasa a 3-a, decelerometru cu anumite caracteristici tehnice îmbunătățite pentru stațiile de clasele a 2-a și a 3-a (n.r. – un dispozitiv care este utilizat pentru a verifica eficienţa frânării vehiculelor), dispozitive de detectare a pierderilor GPL/GNC/GNL, după caz”, a declarat Roxana Dima, purtător de cuvânt al Registrului Auto Român.
Inspecția va fi validată de serverul RAR
Tot începând de luni, se va modifica și modul de transmitere a datelor din stațiile ITP către serverul Registrului Auto Român. Operatorii au un link pe care au obligația de a-l descărca. Astfel, vor intra în server pentru a introduce datele testării autovehiculului. Doar prin acest fel vor putea valida ITP-ul. Operatorii care nu au cumpărat echipamentele impuse nu mai pot efectua inspecții tehnice perioade și își vor pierde autorizația. Ei au fost informați de RAR cu privire la noile reglementări.
10.000 €, doar aparatul de măsurat consumul
Sunt foarte mulți proprietari care nu au avut posibilitatea să achiziționeze aceste aparaturi, pentru că sunt foarte scumpe.
„Făceam verificări tehnice după un flux cu care lucrăm de peste 20 de ani. Ulterior, conform normelor, ne cer să scanăm mașinile, să punem testere pe ele să scanăm erorile. Trebuie o aparatură foarte scumpă şi foarte modernă pentru aşa ceva. Aparatul ăla care poate stabili consumul costă în jur de 10.000 de euro. Nu am avut posibilitatea să îl cumpăr, că nu am avut bani. Chiar dacă am avut 5 ani la dispoziţie, să nu uităm că au fost doi ani de pandemie, în care nu prea am lucrat. De luni vor fi stații care nu mai pot să lucreze. Eu nu o să mai fac inspecţii ITP, rămând doar cu service-ul. Toată forfota asta este ca să scape de maşinile second-hand. Sunt maşini la mâna a doua vechi de 10 ani care nu vor trece testele. Nu toţi oamenii au bani să cumpere maşini noi. Cei din Uniunea Europeană dau directive în funcție de interesele lor, nu de buzunarele noastre”, a declarat Anghel Popa, un patron de service auto.
Din cauza acestor echipamente costisitoare care au fost impuse și pe care nu oricine și le-a permis, mulți proprietari vor fi nevoiți să își închidă stația ITP.