Mihaela Popa, profesoară de matematică la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași și fost secretar de stat în Ministerul Educației, a criticat afirmațiile ministrului Daniel David, care a pus „cea mai mare parte” a vinei pentru analfabetismul funcțional pe lipsa de pregătire a profesorilor. Într-un mesaj public, Popa enumeră cinci cauze structurale și acuză un sistem defectuos care alungă dascălii buni și tolerează mediocritatea.
Reacție la podcastul Salvați Copiii
Ministrul David declarase recent că elevii vin la școală cu „un nivel de inteligență și creativitate normale”, dar profesorii insuficient pregătiți sunt principala problemă. Popa contraatacă: adevărații vinovați sunt în altă parte.
„Analfabetism funcțional, acest cerc vicios!
Responsabili:
- Ministerul Educației – politicile proaste pentru educație au făcut neatractivă meseria de profesor pentru absolvenții de liceu, iar cei care și-au dorit să rămână au fost îndepărtați din cauza birocrației și a modului sofisticat de a te titulariza. Astfel, absolvenți cu zece nu au putut să se titularizeze și, bineînțeles, că au plecat.
- Universitățile: având concurența slabă au permis să intre în facultăți fără concurs absolvenți de liceu cu bacalaureat, indiferent de pregătirea avută în domeniu respectiv. Apoi în timpul studiilor s-a mers pe principiul »se poate și așa« pentru că fără studenți nu avem posturi.
- Lipsa legislației și sărăcia au făcut ca foarte mulți minori să acumuleze multe absențe, și apoi să abandoneze școala, violența să crească și nimeni să nu răspundă. În fiecare an dăm statistici îngrijorătoare și atât.
- Lipsa profesorilor calificați și chiar lipsa profesorilor în general! Nu putem face școală fără profesori și apoi să dăm vina pe cei puțini care au mai rămas.
- Și, da, poate că există și un procent în numărul de profesori calificați care produc analfabeți funcționali dar ne întoarcem iar la Minister și îl întrebăm de ce și-a bătut joc de fondurile europene, prin inspectoratele școlare, făcându-se că formează profesori, și îl întrebăm ce politici au pentru a diminua acest proces?”, a transmis Mihaela Popa.
„Problema e sistemică, nu individuală”
Fostul secretar de stat insistă că analfabetismul funcțional nu ține doar de dascăli, ci de un lanț vicios: politici care descurajează excelența, universități care acceptă orice pentru a-și păstra posturile, sărăcie care împinge elevii spre abandon și lipsa acută de cadre didactice.
„În loc să arătăm cu degetul spre profesorii rămași, ar trebui să întrebăm Ministerul de ce a risipit fonduri europene pe formări fictive și ce face concret pentru a opri hemoragia de dascăli calificați”, încheie Popa.
Mesajul ei a stârnit reacții în mediul educațional, unde mulți dascăli reclamă de ani de zile aceleași probleme structurale.