Daniel David nu este împotriva folosirii inteligenței artificiale în educație, sugerând evaluarea orală ca modalitate de verificare a înțelegerii conținutului, indiferent de instrumentele folosite la realizarea temelor.
Ministrul Educației, Daniel David, a abordat joi seara problematica folosirii inteligenței artificiale de către elevi în realizarea temelor pentru acasă, propunând o schimbare de paradigmă în sistemul de evaluare din învățământul românesc. În loc să combată fenomenul, oficialul sugerează acceptarea și reglementarea acestuia.
O nouă filozofie educațională: transparența în folosirea AI
Ministrul a pledat pentru o abordare deschisă față de noile tehnologii, considerând că profesorii ar trebui să îi educe pe elevi cu privire la existența și utilizarea corectă a inteligenței artificiale.
„Le-aș spune profesorilor că ar trebui să le vorbească despre inteligența artificială, dacă tot dau teme acasă care pot fi făcute cu AI. Să îi învețe pe copii că inteligența artificială este un instrument pe care ei pot să-l folosească, să recunoască în lucrarea pe care au făcut-o că au lucrat cu un sistem de AI și să verifice lucrarea nu în varianta scrisă, ci în examen oral”, a declarat Daniel David, potrivit B1TV.
Punctul central al propunerii sale este că „nu contează dacă ai lucrat-o singur sau ai lucrat-o cu AI. Vreau să stau față în față cu tine, să îți pun câteva întrebări și să văd dacă ai înțeles lucrurile scrise acolo. Acesta este sfatul meu”.
Evaluarea orală – soluția pentru era AI
Ministrul propune o reformă fundamentală a sistemului de evaluare, trecând de la verificarea temelor scrise la o evaluare orală care să testeze înțelegerea reală a elevilor.
„Treptat vom merge în această direcție. Când eram rectorul universității am inițiat o astfel de procedură, în care am spus profesorilor să nu mai evalueze studenții doar pe baza unor teme sau lucrări scrise pe care le dau la seminarii sau între cursuri, pentru că nu știi cine le face”, a explicat Daniel David, bazându-se pe experiența sa anterioară din mediul universitar.
Această abordare ar asigura că nota să fie cu adevărat relevantă, evaluarea urmând să nu se bazeze exclusiv pe temele de acasă, ci să includă o componentă orală în care elevul să poată explica și să vorbească cu ușurință despre conținutul lucrării sale.
Recunoașterea folosirii AI – o chestiune de etică
Un aspect important al propunerii ministerului vizează transparența în utilizarea inteligenței artificiale. Daniel David consideră că elevii ar trebui încurajați să recunoască când folosesc aceste instrumente.
„Să-i educe înainte de faptul că există inteligența artificială. Dacă ei (elevii – n.r.) nu precizează într-un fel, este furt. Dar pe de altă parte, inteligența artificială încă nu a fost definită ca un agent cu drepturi și obligații, dar corect e să recunoști”, a declarat ministrul.