Pensionarii trebuie să trimită „certificatul de viață” ca să-și primească pensia în străinătate. Care sunt condițiile
Pensionarii trebuie să trimită „certificatul de viață” ca să-și primească pensia în străinătate. Care sunt condițiile

Pensionarii români care locuiesc în străinătate sunt obligați să trimită de două ori pe an un certificat de viață către autoritățile române pentru a continua să primească pensia. Totuși, există o modalitate prin care aceștia pot evita această birocrație periodică.

Conform noii legi a pensiilor, intrată în vigoare la începutul acestui an, certificatul de viață poate fi obținut de la diverse autorități din țara de rezidență, inclusiv „instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie” și alte organisme recunoscute, după cum precizează reprezentanții Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), citați de Adevărul.

Certificatul trebuie transmis „semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, în perioada 01 ianuarie – 31 martie, respectiv în perioada 01 iulie – 30 septembrie,” conform CNPP.

Există însă o alternativă care scutește pensionarii de această obligație semestrială:

„Certificatul de viață se utilizează exclusiv în cazul pensionarilor nerezidenți care încasează pensia în conturi bancare din străinătate sau din România și nu au mandatari desemnați cu procură specială care să anunțe casele de pensii din Romania despre orice schimbare survenită în ceea privește situația pensionarului,” explică CNPP.

Astfel, dacă un pensionar desemnează un mandatar în România prin intermediul unei procuri speciale, acesta nu mai este obligat să trimită certificatul de viață. Mandatarul are responsabilitatea de a informa autoritățile despre orice schimbare în situația pensionarului, inclusiv în cazul decesului.

Este important de menționat că pensionarii care nu respectă aceste cerințe riscă suspendarea plății pensiei „începând cu luna următoare, urmând ca aceasta să fie reluată după trimiterea sau prezentarea certificatului de viață.”

Cum se obține „certificatul de viață”

Reprezentanții Casei Naționale de Pensii spun că sunt mai multe organisme care pot completa un astfel de certificat de viață. „Sintagma “autorități legale” se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, asociații de români cu personalitate juridică din diverse state, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia, etc.”, precizează reprezentanții Casei Naționale de Pensii.

Certificatul de viață poate fi descărcat de pe site-ul Casei Naționale de Pensii, www.cnpp.ro. Noul model a intrat în vigoare pe 9 iulie, dar este luat în considerare și modelul vechi. Odată listat, certificatul de viață este completat și semnat de una dintre autoritățile sau organismele prezentate mai sus.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *