Locuitorii din Iași au fost martorii unei demonstrații tehnologice fără precedent în România – un autobuz complet autonom a fost văzut circulând pe arterele principale ale orașului. Vehiculul fără șofer, produs de compania turcească Anadolu sub numele Karsan, a parcurs un traseu central, însă demonstrația s-a desfășurat în afara cadrului legal actual.
„Autobuzul de 8,5 metri este dotat cu cele mai noi tehnologii în domeniu” incluzând un sistem complex de 11 camere video (dintre care 8 montate în exterior), senzori inteligenți, radare și un sistem GPS performant, permițând controlul de la distanță printr-un centru operațional dedicat.
Potrivit B1TV, Demonstrația a avut loc pe un traseu care a inclus străzile centrale ale Iașiului: Casa Pelerinului – strada I.C. Brătianu – strada Cuza Vodă – Piața Unirii – bulevardul Ștefan cel Mare și înapoi la Casa Pelerinului. După cum se poate observa, pe scaunul șoferului se află o persoană, care ține mâinile la ceafă în loc să țină volanul, așa cum prevede explicit Codul Rutier.
În ciuda interesului stârnit, actuala legislație rutieră din România nu permite circulația vehiculelor autonome. De asemenea, țara noastră nu dispune încă de infrastructura necesară pentru funcționarea în siguranță a acestor mijloace de transport, lipsind elementele esențiale precum semafoarele inteligente, o rețea 5G funcțională și extinsă, precum și sistemele integrate de comunicare între vehicul și infrastructură (V2X).
Situația contrastează puternic cu alte țări europene, unde tehnologia autonomă este deja implementată. În Norvegia, de exemplu, autobuzele fără șofer circulă legal de trei ani, iar alte state europene se află în faze avansate de testare a acestor vehicule.
Pentru ca autobuzele autonome să devină o realitate și în România, sunt necesare atât modificări legislative clare, cât și investiții semnificative în infrastructura inteligentă. Autoritățile se află acum în fața unei decizii importante: să accelereze adoptarea acestor tehnologii inovatoare sau să rămână în urmă față de tendințele europene.
Deși deocamdată autobuzul Karsan rămâne doar un simbol al viitorului care nu poate opera legal în România, prezența sa la Iași semnalează că tehnologia transportului autonom se apropie tot mai mult de realitatea cotidiană a orașelor românești.