Operatorii de transport avertizează că ruperea acordului pentru transportul cerealelor ucrainene va pune presiune pe infrastructura din România. Se preconizează costuri mărite, dublarea timpului de tranzit, blocaje în vămi și supraaglomerare în Portul Constanța.
Decizia Rusiei de a suspenda participarea la înțelegerea intermediată de Turcia și ONU, din cauza nerespectării angajamentelor față de Rusia, va afecta în mod direct transportul cerealelor prin porturile ucrainene de la Marea Neagră.
Camioanele din Ucraina așteptau, în 2022, și câte o săptămână pentru a trece frontiera, iar o cursă România – Odesa – Constanța putea dura și două săptămâni. Încărcarea cerealelor pe nave, în Portul Constanța, putea dura și ea zile întregi, transmite B1TV.
Această situație complică logistica și provoacă provocări pentru infrastructura rutieră din România, care va trebui să facă față unei creșteri a volumului de cereale transferate pe cale ferată și rutieră. Portul Constanța va fi suprasolicitat, iar costurile și timpul de tranzit vor crește semnificativ, adăugând presiune pe sistemul de transport românesc.
Infrastructura rutieră rămâne de bază în acest moment. Întrucât căile ferate ucrainene diferă de cele din UE, trenurile ucrainene nu pot să treacă frontiera, astfel că marfa trebuie transferată.
„Cu trenul durează foarte mult, transbordarea mărfii e mai complicată, Portul Constanța încă nu e pregătit așa cum trebuie pentru a prelua volume mai mari pe feroviar. Pe șosea, anul trecut dura până la 12 zile să pleci cu camion din România, să încarci undeva în jurul orașului Odessa și să te întorci până la Constanța sau la granița cu Bulgaria. Am avut și situații de 14 zile. Tranzitul punctului de frontieră putea să dureze și cinci-șapte zile. Nu se știa niciodată când treci, cum treci”, a declarat Augustin Hagiu, președintele FORT.
Însă, transportul rutier presupune întârzieri și timpi mult mai mari de așteptare.
Leave a comment