Sancțiunile SUA impuse gigantului rus Lukoil, care intră în vigoare pe 21 noiembrie 2025, ar putea bloca vânzările de carburanți în România sub actuala structură de acționariat, afectând o rețea de peste 320 de benzinării și rafinăria Petrotel de la Ploiești – care acoperă circa 16% din piața internă.
Totuși, cererea de benzină și motorină poate fi acoperită fără probleme de ceilalți jucători, prin importuri și producție locală, avertizează Asociația Energia Inteligentă (AEI). Cheia: o comunicare clară din partea autorităților pentru a evita cozile și speculațiile care ar umfla artificial prețurile. Deja, motorina a sărit de 8 lei/litru în stații, pe fondul incertitudinii transmite Hotnews.
Statul pregătește soluții: preluare temporară sau vânzare rapidă
Din 21 noiembrie, Lukoil nu mai poate opera legal în formula actuală, dar opțiunile includ restructurarea proprietății sau administrarea temporară de către stat, fără naționalizare definitivă. Experții AEI subliniază că alte companii precum OMV Petrom, Rompetrol sau MOL pot prelua clienții, folosind capacitățile de stocare de la Oil Terminal, fără a afecta exporturile – România fiind un furnizor cheie pentru Ucraina, Ungaria sau Moldova.
Totuși, preluarea de către stat vine cu riscuri: despăgubiri financiare, costuri bugetare și potențial corupție în managementul rafinăriei. „Pentru România, cel mai important obiectiv în contextul Lukoil este luarea rapidă a unei decizii în privința companiei Lukoil, menținerea fluxurilor normale de aprovizionare cu carburanți și evitarea panicii la nivelul populației. Aglomerația artificială la benzinării poate crea o falsă creștere a cererii, poate perturba distribuția și poate duce la majorări temporare ale prețurilor, chiar dacă nu există o criză reală. Atât timp cât autoritățile nu comunică prin clișee, ci vor realiza un dialog corect, sincer și profesionist cu populația, iar populația alimentează normal, piața rămâne stabilă, stocurile pot să fie asigurate, iar prețurile nu vor exploda”, a declarat Dumitru Chisăliță, președintele AEI.
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a dat asigurări că nu există motive obiective pentru scumpiri majore: „Nu suntem în situația altor țări dependente de o singură rafinărie, cum este Bulgaria, iar piața de carburanți din România este clară și stabilă”. Un grup interministerial a elaborat deja un draft de ordonanță, care va fi finalizat cu input de la Finanțe, Externe și Economie, pentru a proteja cetățenii, angajații (circa 3.000) și partenerii. Premierul Ilie Bolojan a confirmat discuții cu SUA pentru armonizarea legislației, subliniind că rafinăria Petrotel este momentan oprită.
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a avertizat însă că prețurile ar putea crește temporar din cauza noilor tarife impuse de sancțiuni, dar negociază la nivel UE pentru derogări.
Piața carburanților: suficienți producători, dar dependență de importuri
România are patru rafinării operaționale: Petromidia (Rompetrol, 5 milioane tone capacitate), Petrobrazi (OMV Petrom, 4,5 milioane tone), Petrotel (Lukoil, 2,4 milioane tone) și Vega (Rompetrol, petrochimice). De la oprirea fluxurilor rusești în 2022, țara importă din Bulgaria, Kazahstan, Ungaria sau Turcia, exportând spre vecini.
Consumul din 2024 (INS):
– Benzină: 1,45 milioane tone (producție internă: 3,2 milioane tone – excedent).
– Motorină: 6,9 milioane tone (2,8 milioane din import).
România e vitală pentru Ucraina: 24% din importurile sale de motorină (1,47 milioane tone/an) și 25% din benzină (0,31 milioane tone/an) vin de la noi. Reducerea exporturilor ar crea crize regionale, dar Chisăliță notează: „România în situația pur teoretică în care își reduce exporturile ar avea suficienți combustibili pentru acoperirea necesarului intern în situația în care Lukoil s-ar închide după data de 21 noiembrie 2025. Sigur este o abordare care nu se poate pune în practică având în vedere contractele de export încheiate și mai ales criza care ar putea să fie declanșată în aceste țări”.
Jucători principali pe retail: OMV Petrom (treime din piață), Rompetrol, MOL, Lukoil, SOCAR, NIS (Gazprom) și distribuitori locali. Chiar și fără Lukoil, importurile directe pot susține stocurile, dar contractele de urgență ar majora costurile pe termen scurt.
Impact la pompă: incertitudine, dar nu criză
Deși ministrul Ivan insistă pe stabilitate, prețurile au crescut deja de patru ori în noiembrie, motorina depășind 8 lei/litru – legat parțial de sancțiuni și volatilitatea globală a petrolului. Scenarii sumbre includ concedieri și presiuni pe buget, dar cu o decizie rapidă (vânzare sau administrare), fluxurile se mențin. România, spre deosebire de Bulgaria, nu depinde exclusiv de o rafinărie, iar stocurile actuale – plus importuri – asigură continuitatea.