Ministerul Afacerilor Interne a prezentat, marți, mai multe măsuri și modificări legislative ale Codului Rutier, care au drept scop creșterea siguranței rutiere în România.
Proiectul se numește ”Siguranță în Trafic” și se află acum în dezbatere publică, a anunțat chestorul Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI.
România înregistrează cel mai redus nivel de siguranță rutieră din Uniunea Europeană. Numai în anul 2024, s-au înregistrat 1.478 de persoane decedate și 3.245 de persoane rănite grav.
De asemenea, în 2025, sunt înregistrate 940 de persoane decedate (-145, -13,3%) și 2.352 de persoane rănite grav (-81, -3,3%).
Ce aduce nou proiectul „Siguranța în Trafic”
MAI propune simplificarea procedurii de comunicare cu proprietarii și conducătorii de vehicule, ceea ce va conduce la o reducere a costurilor suportate de contribuabil și degrevarea polițiștilor rutieri de sarcini administrative.
”Astfel, polițiștii vor acționa mai mult timp în teren, în sprijinul participanților la trafic, pentru eliminarea pericolelor din trafic, care nu pot fi constatate cu mijloace automatizate, precum consumul de alcool sau droguri”, a anunțat Despescu.
Introducerea ”conceptulului de viteză medie”
O altă noutate este introducerea conceptulului de viteză medie.
”Acest concept se realizează prin determinarea vitezei medii de deplasare pe un sector de drum în mai multe state membre ale Uniunii Europene, precum Austria, Țările de Jos, Spania, Bulgaria, chiar la începutul lunii septembrie”, spune secretarul de stat.
De asemenea, MAI vrea simplificarea procesului de constatare a sancțiunilor.
”Introducem un mecanism simplificat de constatare a sancțiunilor, atunci când proprietarul vehiculului este și conducătorul obișnuit al acestuia. În această situație, proprietarul va primi în mod direct procesul verbal, iar în cazul în care confirmă că el a condus autovehiculul, procesul verbal se consideră comunicat, fără a mai derula alte proceduri”.
În cazul în care proprietarul nu este cel care a condus autovehiculul, acesta are posibilitatea să indice conducătorul auto, ”situație în care procesul verbal este nul de drept, fără alte formalități”.
Procedura de atragere a răspunderii în cazurile de oprire sau parcare neregulamentară
Ministerul de Interne vrea să simplifice și procedura de atragere a răspunderii în cazurile de oprire sau parcare neregulamentară, ”în sensul că sancțiunea va fi aplicată direct proprietarului, atunci când conducătorul auto nu este la vehicul, eliminând și punctele de penalizare din prezent. Pentru aceste abateri, simplificăm și comunicarea procesului verbal, prin lipirea unui autocolant pe parbriz”.
În ceea ce privește circulația pe benzile dedicate transportului public, autoritatea publică locală va putea să decidă categoriile de vehicule care pot circula, anumite intervale de timp și alte aspecte specifice.