Numărul profesorilor necalificați din România este în creștere, iar în multe cazuri, elevii primesc lecții de la cadre didactice care nu au pregătirea necesară pentru materia respectivă. Această situație afectează calitatea educației, deoarece informațiile nu sunt transmise corespunzător.
Creștere alarmantă a profesorilor suplinitori
Potrivit datelor Ministerului Educației, din 2011 și până în prezent, numărul profesorilor care predau o materie pentru care nu sunt pregătiți a crescut cu 80%. Dacă în anul școlar 2011-2012 existau aproximativ 2.850 de astfel de profesori, anul trecut numărul acestora a depășit 5.000, conform Observator News.
În 2021, au fost înregistrate 4.183 de posturi de profesori suplinitori, iar în anii următori cifra a continuat să crească: aproape 5.000 în 2022 și peste 5.000 în 2024.
Scăderea numărului de profesori titulari
În timp ce numărul profesorilor suplinitori crește, numărul celor titulari scade constant. În 2021, procentul profesorilor titulari era de 78%, iar în anul școlar trecut a ajuns la 77,5%. Acest trend îngrijorător arată o instabilitate tot mai mare în sistemul de învățământ, ceea ce poate avea un impact negativ asupra performanței elevilor.
Specialiștii în educație avertizează că, fără măsuri concrete pentru atragerea și păstrarea cadrelor didactice bine pregătite, calitatea învățământului din România riscă să se degradeze și mai mult în anii următori.