Situația tensionată de la compania aeriană națională TAROM a atras atenția Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a oferit o serie de declarații controversate cu privire la protestul piloților și consecințele acestuia. Grindeanu a sugerat că protestul piloților mascat în imposibilitatea de zbor din motive medicale nu ar fi justificat, atâta timp cât cel mai kic salariu este de 5.000 de euro în mână, lunar.
Grindeanu și-a exprimat incertitudinea cu privire la caracterul protestului, punând sub semnul întrebării motivele reale din spatele anulărilor de zboruri: „Nu știu dacă e o îmbolnăvire în masă în acest moment sau e o grevă,” a declarat ministrul, sugerând că acțiunile piloților ar putea fi coordonate și nu rezultatul unor probleme medicale spontane.
Criticând tactica adoptată de piloți, Grindeanu a subliniat impactul negativ asupra pasagerilor: „Dacă o grevă în adevăratul sens al cuvântului este anunțată, oamenii nu mai vin în aeroport, trec de filtre, își predau bagajele, așteaptă la poarta de îmbarcare și cu 10 minute înainte sunt anunțați că acea cursă e anulată.” Această abordare, potrivit ministrului, a generat haos și frustrare în rândul călătorilor, mulți dintre aceștia găsindu-se blocați pe aeroporturi fără soluții imediate.
În încercarea de a oferi o perspectivă asupra revendicărilor piloților, ministrul a făcut publice informații despre salariile acestora, o mișcare ce ar putea stârni controverse. „În acest moment, salariul să spunem undeva mediu al unui pilot la Tarom e în jur de 5.000 [de euro]. Sigur că dacă se încarcă la maxim și sunt acele zboruri de noapte, ajung și la 6.000, 6.500 de euro net, deci în mână, pe lună,” a afirmat Grindeanu, sugerând că revendicările salariale ale piloților ar putea fi exagerate în contextul actual.
Ministrul a subliniat, de asemenea, lipsa de comunicare din partea sindicatelor înainte de declanșarea acestei crize: „M-aș fi așteptat, când există revendicări de tipul creșterilor salariale cu 40%, să spui din timp, domne’, vrem să intrăm în aceste negocieri.” Această declarație sugerează o posibilă lipsă de dialog între conducerea TAROM, autorități și reprezentanții angajaților, care ar fi putut preveni escaladarea situației.
În ceea ce privește pasagerii afectați de anulările de zboruri, Grindeanu a adoptat o poziție fermă în favoarea acestora, declarând: „Va trebui să găsească [bani], pentru că au tot dreptul cei care au pierdut cursele și cei care au fost și sunt în această situație să primească despăgubiri.” Această afirmație pune presiune suplimentară asupra TAROM, o companie deja aflată în dificultate financiară, să găsească resurse pentru a compensa pasagerii afectați.
Ministrul a dezvăluit că a fost informat despre situație târziu în noaptea de duminică spre luni: „De dimineață am constituit rapid la minister o echipă care să încerce să negocieze,” indicând o reacție promptă, dar poate tardivă, a autorităților la criza în desfășurare.