Un tronson de 30 de kilometri din Autostrada „Moldovei” A7 rămâne închis circulației din cauza unor defecțiuni la sudurile de la trei poduri și pasaje, deși lucrările sunt finalizate în proporție de aproape 100%.
Constructorul bulgar Coni-Trace se confruntă cu amenințarea unor penalități din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în timp ce deschiderea circulației a fost amânată în repetate rânduri.
Probleme tehnice majore la structurile metalice
Deși multe lucrări erau gata încă de la sfârșitul anului trecut, o serie de neconformități la sudurile elementelor metalice au blocat deschiderea traficului, inițial prevăzută pentru primăvară. Responsabilă de defecțiunile tehnice este firma bulgară Tracea, parte din asocierea româno-bulgară care execută lucrările.
“În timpul execuției lucrărilor au fost identificate neconformități la îmbinările sudate ale elementelor ce compun tablierele metalice la trei dintre structurile principale de pe acest tronson. Aceste neconformități, depistate în urma controalelor de calitate, au impus demararea unei analize tehnice aprofundate pentru a stabili soluțiile de remediere”, a declarat CNAIR conform ziare.com.
Compania de Drumuri a detaliat natura problemelor: “Cauzele sunt de natură tehnică și vizează calitatea execuției unor lucrări complexe la structurile metalice, în special a sudurilor realizate în șantier. Nerespectarea întocmai a dispozițiilor de șantier și a procedurilor tehnice a condus la apariția acestor neconformități”.
Expertiză internațională și măsuri de remediere
Ca urmare a problemelor depistate, lucrările au fost sistate, iar CNAIR a solicitat o expertiză tehnică realizată de un expert internațional independent care a certificat problemele constatate și a propus soluții de remediere.
“Până la acest moment, nu au fost raportate noi probleme, ci se urmărește implementarea corectă și completă a măsurilor dispuse”, susține CNAIR.
Termen estimat: septembrie 2025
Deși termenul contractual de finalizare a fost depășit, CNAIR estimează că deschiderea traficului ar putea fi posibilă la sfârșitul lunii septembrie 2025, cu condiții stricte.
“Termenul contractual de finalizare a lucrărilor a fost depășit. În prezent, ca urmare a problemelor tehnice apărute, se estimează că deschiderea traficului pe acest lot de autostradă va fi posibilă la sfârșitul lunii septembrie 2025. Acest termen este condiționat de finalizarea corespunzătoare a tuturor lucrărilor de consolidare a îmbinărilor tablierului metalic la podul de la km 38 și de obținerea unor rezultate favorabile la noile teste statice ce vor fi efectuate”, a precizat CNAIR.
Purtătorul de cuvânt al Companiei de Autostrăzi, Alin Șerbănescu, a confirmat stadiul avansat al lucrărilor: “Lotul e gata 99,99%. Acum se lucrează încă la podul de la kilometrul 38. După finalizarea lucrărilor de remediere vor urma o serie de teste de rezistență. Nu am un termen estimat pentru finalizare”.
Penalități și răspunsul constructorului
CNAIR a anunțat că a demarat demersurile pentru a penaliza constructorul, însă nu a stabilit încă cuantumul daunelor solicitate.
În replică, reprezentanții companiei Trace au oferit un răspuns general:
“Trace îndeplinește contractul, precum și modificările, care însoțesc lucrările aferente soluțiilor de proiectare. Operăm în sincronizare cu toți participanții la procesul de investiții, implementând ordinele de modificare (instrucțiunile) Beneficiarului și Inginerului în termenele specificate”, se arată în răspunsul companiei.
Constructorul a subliniat că “unul dintre cele mai importante beneficii ale Cărții Roșii (n.r. Fidic) este distribuirea echitabilă a riscului” și că “perioada necesară pentru finalizarea proiectului de infrastructură poate fi prelungită”.
Trace Group Hold este una dintre cele mai mari companii de construcții din Bulgaria și singura companie cotată la bursă dintre constructorii de la sud de Dunăre, având ca fondator și acționar majoritar pe Nikolay Mihaylov.