Ignoranță de milioane la Galați! Un proiect cu o valoare uriașă a fost blocat pentru că trece printr-un sit arheologic. Autoritățile au ignorat situația, firma care a făcut studiul de fezabilitate a încasat bani, iar acum situația s-a blocat. Documentația oferită în cadrul anunțului de participare relevă însă că autoritatea contractantă știa deja despre suprapunerea tronsonului cu amplasamentul monumentului arheologic de importanță internațională.
Câștigători controversați
Consiliul Județean Galați a atribuit în februarie 2024 un contract de reabilitare și modernizare a unui drum județean important. Proiectul, evaluat la 270 de milioane de lei, presupune modernizarea a aproape 60 de kilometri de drum județean și are ca obiectiv principal îmbunătățirea circulației pe coridorul Nord-Sud al județului Galați. Contractul a fost câștigat de asocierea de firme Tancrad, Citadina 98, Lemacons și Oldroad Construct.
Cele patru companii au un istoric bogat în contracte cu statul, atât la nivel local, cât și național, fiind des întâlnite în atribuirile publice, adesea în asociere.
Proprietarul firmei Tancrad este Cătălin Cristian Stăncic. Acesta a fost trimis în judecată în 2014 pentru instigare la abuz în serviciu și uz de fals într-un dosar care l-a implicat și pe baronul PSD Bunea Stăncu. Deși în acte firma este deținută de Stăncic, se crede că aceasta ar fi condusă de fapt de controversatul Mihai Tudose.
Citadina 98 este controlată de „Regele Asfaltului”, Corneliu Istrate, prin intermediul firmei Vega93. Firma este cunoscută pe piața lucrărilor publice, cu o prezență constantă în contractele din județe ca Vrancea, Galați, Brăila și Constanța. Istrate are o relație strânsă cu Mihai Tudose și cu PSD, partid pe care l-a susținut financiar de-a lungul timpului.
Lemacons este deținută de Alin Constantinescu și de Bogdan Lefter. Primul este nepotul, iar al doilea este ginerele lui Corneliu Istrate.
Oldroad Construct este condusă de Elena Duță. Deși nu e foarte mare, firma a câștigat mai multe contracte publice în asociere cu Tancrad, Citadina 98, Lemacons.
Proiect blocat de arheologi
La aproape un an de la atribuire, contractul a suferit o modificare, tronsonul de drum județean DJ 255A fiind eliminat, după ce s-a constatat suprapunerea acestuia cu situl arheologic Valul lui Traian, protejat de UNESCO.
Surprinzător este faptul că autoritățile știau că drumul trece printr-o zonă protejată. Documentația inițială a contractului conținea deja un aviz de la Ministerul Culturii care menționa existența sitului arheologic pe traseul drumului.
Decizia de modificare are la bază adresa nr. 1318/12.03.2024 formulată de Institutului Național al Patrimoniului, înregistrată la CJ Galați sub nr. 2643/12.03.2024. Rămâne neclar de ce autoritățile au transmis această adresă la o lună după atribuirea contractului, în contextul în care, printre avizele puse la dispoziție în documentație, se afla deja o decizie favorabilă de la Ministerul Culturii.
Cine a efectuat studiul de fezabilitate?
Studiul de fezabilitate care a stabilit traseul tronsonului a fost realizat de SPC Elite Consulting în baza contractului public atribuit în mai 2021. Firma a încasat de la CJ Galați peste 700.000 de lei pentru acest serviciu. Documentul elaborat de consultanți a stabilit traseul care a intersectat ulterior zona protejată a sitului arheologic Valul lui Traian, deși existența acestui sit era cunoscută și confirmată prin avize oficiale.
Asociații firmei la momentul atribuirii precum și în prezent sunt Aolariței Marian și Huiban Sabin Corneliu. Aolariței Marian a ajuns recent în atenția publicului, el fiind căsătorit cu o influenceriță relativ cunoscută, Elena-Ana Ramașcanu sau „AnaBella”, după cum se prezintă pe rețelele de socializare.
Aolariței Marian face parte din „afaceriștii deștepți” racordați la banii statului, câștigând numeroase contracte publice prin intermediul firmelor la care este asociat: SPC Elite Consulting și Structi Punct SRL. Cele două firme sunt abonate la banii publici din Galați.
Parteneri controversați pentru autorii studiului de fezabilitate
Firma care a făcut studiul de fezabilitate a lucrat totodată, în siajul Mavgo Holding, companie apropiată de baronul fugar Ionel Arsene. SPC Elite Consulting și Mavgo Holding au făcut parte din asocierea de firme care a câștigat contractul de modernizare a Drumului de Centură al Galaţiului, drum ce a trebuit reasfaltat chiar înainte de inaugurare.
„În 2020 președintele CJ Galați, Costel Fotea, a semnat contractul cu firmele câștigătoare, Asocierea S.C. Aqua Parc S.R.L. ( jud Neamţ) & S.C. Mavgo Holding S.R.L. (jud. Neamţ) & Hydrostroy AD Sofia, Bulgaria & S.C.Ideal Windows S.R.L. (jud. Galaţi) & S.C. SPC Elite Consulting SRL Iaşi.
Cele două firme, Aqua Parc SRL și Mavgo Holding SRL (în prezent Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL) sunt celebre pentru că sunt controlate de Gheorghe Vlasie, zis «Ginel», cumătrul fostului șef al CJ Neamț, Ionel Arsene”, nota Ziarul Puterea într-un articol de anul trecut.
Antecedente pentru studiile făcute de SPC Elite Consulting
Nu este prima dată când un proiect din Galați a fost blocat din cauza neglijenței în efectuarea studiului de fezabilitate. În 2018, un proiect de două milioane de euro a fost blocat din cauza instabilității terenului, în ciuda studiului de fezabilitate efectuat de SPC Elite Consulting SRL care confirma că totul era în regulă.
Proiectul presupunea nu numai construirea primei parcări etajate din Galaţi, ci și realizarea unei stații de alimentare pentru mașinile electrice. În momentul în care trebuia să se înceapă săparea fundației, lucrările au fost oprite din cauza instabilității terenului. Primăria a fost nevoită să ceară o nouă expertiză geologică, deși inițial plătise firmei SPC Elite Consulting 113.000 de lei pentru efectuarea studiului care trebuie să stabilească starea terenului.
Fonduri europene uriașe pierdute din neglijența autorităților
Modificarea contractului a determinat reducerea valorii acestuia cu 46.859.527,72 lei (fără TVA), sumă corespunzătoare lucrărilor planificate pe tronsonul afectat. CJ Galați are obligația legală de a asigura conectivitatea pe axa Nord-Sud a județului, ceea ce impune identificarea unui traseu alternativ. Modificarea va fi făcută, cel mai probabil, din fondurile Consiliului Județean din moment ce fondurile europene au fost diminuate.
Autoritățile trebuie să contracteze acum proiectarea și execuția noului traseu. Nu există încă informații despre termenele de finalizare a noii proiectări sau despre costurile suplimentare estimate.
Au ignorat un monument cunoscut
Situl arheologic Valul lui Traian este inclus în lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Construit în secolul al II-lea d.Hr., Valul lui Traian reprezintă o remarcabilă lucrare de apărare romană, clasată drept patrimoniu de valoare atât națională, cât și internațională.
Conform legislației românești, orice intervenție în zone protejate necesită avize preliminare de la autoritățile de patrimoniu. În acest caz, avizul de cultură existent în dosarul contractului confirma cunoașterea prezenței sitului încă din faza de atribuire.