Premierul justifică măsurile din Educație și critică diferențele dintre notarea la clasă și rezultatele la examene, în contextul protestelor anunțate de cadrele didactice
Premierul Ilie Bolojan a transmis un mesaj ferm cadrelor didactice care amenință cu proteste față de măsurile fiscal-bugetare, avertizând că statul nu mai poate continua cu aceleași abordări din trecut și subliniind necesitatea unei mai mari responsabilități din partea profesorilor.
Mesajul direct către profesori
Vorbind miercuri seară, 13 august, la Digi 24, Bolojan a explicat contextul măsurilor luate în sectorul educațional și a lansat un apel către responsabilitatea cadrelor didactice.
“Mesajul meu pentru profesori este următorul: Statul român, așa cum v-am spus, în foarte multe domenii, nu mai poate continua abordările pe care le-a avut. Și, de exemplu, în Educație, în acești ani, printr-un pachet de măsuri, am scăzut normele didactice ale profesorilor, prin diferite derogări, prin scăderea normelor, am scăzut numărul de copii în clasă și, cu toate aceste lucruri, am crescut și salariile, poate nu la nivelul la care ar fi trebuit, n-am văzut, din păcate, o îmbunătățire globală a sistemului de învățământ”, a declarat premierul.
Critica diferențelor de notare
Bolojan a atras atenția asupra unei probleme grave din sistemul educațional românesc, referindu-se la discrepanțele dintre evaluarea din timpul anului școlar și rezultatele de la examenele naționale.
“Vedem, în afară de greșelile decidenților politici, că în foarte multe locuri, de exemplu, între nota la clasă, pe care un elev o primește și e foarte bună, de altfel, și nota la examenele care se dau, Bacalaureat sau Capacitate, este o diferență foarte mare. Și înseamnă că este și o problemă care ține de responsabilitatea multor profesori”, a subliniat șeful Executivului.
Explicarea măsurilor concrete
Premierul a detaliat măsurile implementate în sectorul educațional, subliniind că nu s-au redus salariile, dar s-a mărit volumul de muncă la aceeași remunerație.
“De fapt, cele aproximativ 30.000 de ore care erau suplimentare la plata cu ora le-am distribuit, o parte dintre ele, crescând norma didactică cu două ore, deci nu s-au tăiat salarii, dar e adevărat, foarte corect și cinstit, că se muncește ceva mai mult la clasă cu aceiași bani”, a explicat Bolojan.
Totodată, premierul a menționat intenția de reorganizare a infrastructurii școlare: “În același timp, de exemplu, am propus niște formule care să mai comaseze școlile în așa fel încât să existe structuri care să concentreze mai mulți elevi, dar ținând cont și de realitățile care sunt în zona rurală.”
Problema exploziei costurilor cu bursele
Una dintre cele mai importante măsuri luate se referă la sistemul de burse școlare, unde costurile au crescut exponențial în ultimii ani.
“Am fost nevoiți, cu toată impopularitatea, să întrerupem pachetul de burse care au fost acordate în masă elevilor. În 2021 am avut 188 de milioane de lei tot anul – burse, iar în 3 ani de zile după aceea, am ajuns la 4,7 miliarde de lei. Deci, de la 40 de milioane de euro, am ajuns la aproape un miliard de euro, ceea ce nu este suportabil și efectiv a trebuit să luăm aceste măsuri de corecție”, a arătat Bolojan.
Comparația cu alte sectoare
Premierul a subliniat că sectorul educațional a fost tratat cu mai multă grijă comparativ cu alte domenii ale administrației publice.
“Dar altceva, afectări, să spunem, de salarizări în mod direct, așa cum au fost afectați angajații din administrația publică locală sau din cea centrală, prin sporurile care au fost afectate, prin reducere de personal, nu s-a întâmplat în Educație”, a menționat Bolojan.
Declarațiile premierului vin în contextul tensiunilor crescânde din sistemul educațional, unde cadrele didactice amenință cu proteste și greve din cauza măsurilor de austeritate implementate de Guvern.