Înfruntând frigul și ninsoarea, câțiva nostalgici ai comunismului au mers, ca în fiecare an, la mormântul lui Nicolae Ceaușescu. Puțini la număr, dar consecvenți, participanții au adus flori, tablouri și nemulțumiri legate de prezentul României, transformând comemorarea într-un prilej de discurs politic și amintiri din trecut.
Aproximativ zece persoane s-au strâns, și anul acesta, la mormântul fostului dictator Nicolae Ceaușescu, în Cimitirul Ghencea din București. Viscolul nu i-a descurajat pe cei care, în fiecare decembrie, refac același gest simbolic: depun flori, fac fotografii și vorbesc despre vremurile pe care le consideră „mai bune”, arată Digi24.
Printre cei prezenți s-a numărat și un bărbat din Scornicești, comuna natală a lui Ceaușescu, care a venit cu două tablouri cu tematică socialistă. Le-a așezat lângă cruce, le-a fotografiat, apoi le-a luat înapoi la plecare.
„Și tablourile astea, când le luați? În casă, unde le țineți?”
„Le pun pe perete. Am mai multe. Am și casa lui, unde a copilărit…”, a spus acesta, mândru de colecția sa de obiecte legate de fostul lider comunist.
Alți participanți au venit cu coroane de flori, iar atmosfera a fost una sobru-nostalgică, presărată cu comentarii despre situația economică actuală a țării. Potrivit Digi24, discuțiile au alunecat rapid spre politică și nemulțumiri sociale.
„Avem 50 de miliarde de lei deficit bugetar. Păi, în această situație, ce mai putem face? Industria este distrusă”, se aude spunând unul dintre cei prezenți, printre crucile acoperite de zăpadă.
Dacă în alți ani unii nostalgici recitau poezii sau elogiau deschis regimul comunist, de această dată manifestarea a fost mai reținută. Nu au fost discursuri patetice sau omagii elaborate, dar câțiva dintre participanți au pozat mulțumiți lângă mormânt, în ciuda frigului pătrunzător.
Puțini la număr și aproape invizibili pentru restul orașului, nostalgicii comunismului au bifat încă o dată un ritual care se repetă anual: o comemorare discretă, în care memoria lui Nicolae Ceaușescu se împletește cu frustrările față de prezent și cu idealizarea unui trecut controversat.