Metroul din Drumul Taberei a fost inaugurat marți, mai întâi de președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban și apoi și de călătorii Bucureștiului. După ani de amânări ,,Atenție se inchid ușile!” s-a auzit și pentru locuitorii din Drumul Taberei. A durat nouă ani de la începerea lucrărilor, timp în care s-au perindat la Transporturi 16 miniștri.
Magistrala M5 pentru Metroul din Drumul Taberei e prima magistrală din București construită de la zero după căderea comunismului și, în același timp, cea mai scumpă lucrare de infrastructură urbană finalizată. A costat 3,4 miliarde de lei.
Magistrala 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, a fost pusă marţi în funcţiune pentru publicul călător, iar oamenii au circulat gratuit doar în această zi până la ora 23:00.
Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, a fost finanţată din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 – 2013, Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%).
Lucrările la acest proiect de investiţii au început în noiembrie 2011, iar valoarea proiectului a fost de circa 3,2 miliarde lei. Valoarea eligibilă a proiectului este de circa 2,3 miliarde lei, din care contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune (în cuantum de 85% din valoarea eligibilă a proiectului) este de aproximativ 2 miliarde lei, conform Metrorex.
Traseul Magistralei 5 de metrou – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor oferă o cale de transport de mare capacitate şi un mijloc de legătură între zona de sud-vest a Bucureştiului (Cartierul Drumul Taberei) şi centrul oraşului, pe o lungime de circa 7 km (10 staţii de metrou). Trenurile vor circula cu o viteză maximă de 80 km/h.
Metroul din Drumul Taberei: cât se așteaptă în stații
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat că timpii de aşteptare în staţii pe magistrala de metrou Drumul Taberei sunt în prezent de 6 minute. Aceștia vor scădea după introducerea a noi garnituri de metrou, procedură blocată în contestațiile la licitație, la Curtea de Apel București.
„Noi acolo avem 6 trenuri. Am alocat 10 trenuri din cele 82 de trenuri câte avem noi în cadrul Metrorex, practic o dată cu intrarea celor 6 trenuri pe magistrala M5 vor circula în fiecare zi 60 de trenuri (60 de curse, n.r.). Timpii de aşteptare în acest moment sunt undeva la 6 minute, dar tot pe acest proiect, pe o achiziţie pe care noi o derulăm în acest moment dorim să achiziţionăm 13 trenuri noi, special pentru acest proiect. Din păcate suntem la Curtea de Apel cu o contestaţie şi aşteptăm rezultatul contestaţiei şi vom avea 13 trenuri noi achiziţionate strict pentru acest proiect”, a afirmat Lucian Bode, marți seară, la TVR1.
Ministrul Transporturilor a spus că la capacitate maximă de funcţionare, sistemul de metrou de pe magistrala Drumul Taberei poate transporta 50.000 de călători pe sens pe oră.
„Magistrala de metrou va schimba foarte mult modul în care locuitorii acestei zone se vor deplasa, pentru că noi avem o adresabilitate de aproximativ 300.000 de locuitori în zona Drumul Taberei. Capacitatea proiectată pentru a putea fi transportaţi călătorii pe cei 7 kilometri pe această magistrală este de 50.000 de călători pe oră pe sens. Să dea Dumnezeu să avem suficienţi călători, pentru că înainte de pandemie aveam 600-700.000 de călători cu metroul pe zi în Bucureşti. Acum avem în jur de 300.000, s-au redus foarte mult, vedem ce se întâmplă în pandemie”.