Un val de scumpiri îi așteaptă anul acesta pe turiștii care vin pe litoralul românesc. Toate serviciile se scumpesc cu 10-15% mai mult față de anul trecut. Cele mai mari prețuri se întâlnesc la mâncare.
Valul de scumpiri vine după creșterea costurilor la gaze și electricitate. Potrivit oficialilor din industria turismului, totul va costa, în medie, cu 10-15% mai mult. Hotelierii au optat pentru o strategie menită să păstreze cât mai mult posibil prețurile apropiate de cele din anii trecuți.
„Practic, majorarea a fost doar de 5%. În ceea ce privește partea de food, acolo majorarea este mai mare, de aproximativ 15-20%”, spune Iulian Tenie, manager hotel Mamaia, citat de gandul.ro.
Dacă anul trecut clienții achitau pentru o cameră dublă standard 320 de lei cu mic dejun inclus, anul acesta vor scoate din buzunar 350 de lei pentru același tip de cameră.
Și la all inclusive s-au mărit tarifele cu 50 de lei la trei stele, de la 449 la 499 de lei. La mâncare și băuturi prețurile s-au majorat cu 10 până la 20%.
Dacă un gyros, în anii trecuți avea prețul de 39 de lei, acum a ajuns la 44. O limonadă, 16 lei, acum este 20.
Singurele prețuri care au rămas neschimbate sunt cele la șezlonguri. Acestea se închiriază cu 30 de lei în cursul săptămânii și cu 60 de lei în weekend.
Totul s-a scumpit și în Grecia, pe fondul războiului din Ucraina.
Restaurantele din Grecia se pregătesc pentru sezonul de vară, însă efectele războiului din Ucraina au început să se resimtă. Astfel, prețul unui souvlaki, produs popular în rândul turiștilor și al localnicilor, a crescut în medie cu 30%.
Gustarea costă acum 3,30 euro în medie în zona Atenei, cu 30% mai mult decât vara trecută. În condițiile în care costul principalelor sale ingrediente – carne, legume și ulei de floarea-soarelui – este în creștere puternică, împreună cu prețurile energiei, creșteri puse pe seama războiului și a pandemiei, asupra lanţurilor de aprovizionare, acest lucru evidenţiază unele dintre principalele presiuni cu care se confruntă economia mondială, potrivit Reuters.
„Războiul din Ucraina ne-a afectat foarte mult. Clienţii greci au scăzut substanţial”, a spus Thanasis Golas, în vârstă de 79 de ani, proprietarul unuia dintre cele mai vechi magazine de kebab din districtul Monastiraki, aflat la umbra Acropolei.