Consumatorii vulnerabili de energie electrică pot solicita un ajutor lunar de 50 de lei din partea statului pentru plata facturilor, printr-un mecanism de sprijin care înlocuiește schema de plafonare-compensare eliminată la 1 iulie.
Statul român a implementat un nou mecanism de sprijin financiar pentru consumatorii vulnerabili de energie electrică, care pot primi lunar 50 de lei pentru plata facturilor. Ajutorul este acordat în funcție de venituri, prin intermediul unui sistem care a intrat în vigoare la 1 iulie 2025, odată cu eliminarea schemei de plafonare-compensare a tarifelor la electricitate, transmite B1TV.
Cadrul legal și perioada de aplicare
Noul mecanism de sprijin este reglementat prin OUG 35/2025 și stabilește tipurile de venituri care sunt luate în calcul la stabilirea criteriilor de eligibilitate. Actul normativ include în calculul veniturilor și sumele obținute din jocurile de noroc sau din diferite premii.
Sprijinul pentru plata facturilor la energia electrică este în valoare de 50 de lei și se acordă pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026.
Criteriile de eligibilitate
Conform reglementărilor în vigoare, sprijinul de stat se acordă persoanelor singure cu un venit net lunar de cel mult 1.940 de lei și familiilor cu un venit net lunar pe membru, de maximum 1.784 de lei.
La stabilirea plafonului de venituri în vederea stabilirii ajutorului sunt luate în calcul următoarele categorii de venituri:
- “cele din pensii acordate în sistemul public de pensii”
- “cele din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii”
- “cele din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale”
- “cele din indemnizația socială pentru pensionari acordată în baza OUG nr. 6/2009”
- “cele din activități independente, definite conform art. 67 din Codul fiscal (Legea nr. 227/2015)”
- “cele din drepturi de proprietate intelectuală, definite conform art. 70 din Codul fiscal”
- “cele din salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Codul fiscal”
- “cele din cedarea folosinței bunurilor, definite conform art. 83 din Codul fiscal”
- “cele din investiții, definite conform art. 91 din Codul fiscal”
- “cele din premii și jocuri de noroc, definite la art. 108 din Codul fiscal”
- “cele din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Codul fiscal”
Regulile complexe de calcul al veniturilor
Stabilirea venitului mediu net lunar se face ținând cont de mai multe reguli specifice fiecărui tip de venit:
Pentru veniturile impozabile: “în cazul veniturilor pentru care se datorează impozit pe venit, nivelul venitului luat în calcul se stabilește prin deducerea din baza impozabilă determinată potrivit regulilor din fiecare categorie de venituri cuprinsă în titlul IV – Impozitul pe venit din Codul fiscal a impozitului datorat”.
Pentru veniturile scutite: “în cazul veniturilor scutite potrivit Codului fiscal, nivelul venitului luat în calcul în vederea stabilirii venitului lunar realizat este egal cu baza de calcul al impozitului pentru care se aplică scutirea de la plata impozitului pe venit”.
Pentru anumite categorii de venituri: “la stabilirea venitului lunar realizat pentru veniturile prevăzute în lista de mai sus lit. e)-k) nu se iau în calcul veniturile neimpozabile reglementate astfel”.
Perioade de referință diferite
Regulamentul stabilește perioade de referință diferite pentru calculul veniturilor:
- Pentru veniturile din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, cedarea folosinței bunurilor, investiții și premii/jocuri de noroc: se iau în calcul veniturile cumulate din 2024, împărțite la 12 luni
- Pentru salariile și asimilate: se calculează media ultimelor șase luni anterioare solicitării
- Pentru pensii și indemnizații: se consideră veniturile din luna anterioară solicitării
Calculul final al eligibilității
“Venitul mediu net lunar utilizat pentru verificarea încadrării în plafonul privind media veniturilor per locuitor/ gospodărie se calculează prin însumarea veniturilor lunare realizate de către persoana singură sau familie, potrivit regulilor stabilite la lit. g), și împărțirea rezultatului la numărul de persoane care au domiciliul comun la respectivul loc de consum.”
Acest nou mecanism de sprijin marchează o schimbare în politica energetică a statului, trecând de la un sistem general de plafonare-compensare la unul țintit, destinat consumatorilor cu venituri mici, care se confruntă cu dificultăți în plata facturilor la energie electrică.