Casele de marcat automate sunt discriminatorii, consideră șeful ANPC, Horia Constantinescu, pentru că nu țin cont de nevoile persoanelor în vârstă. Primul operator economic care a implementat sistemul aproape complet, într-un test pilot, respinge acuzațiile șefului autorității de protecție a consumatorilor, explicând că niciun casier nu a fost, in realitate, concediat, ci atribuțiile acestora sunt acum de a-i ajuta pe cei care nu se descurcă singur la self-checkout.
Potrivit lui Horia Constantinescu casele de marcat automate sunt discriminatorii, pentru că ignoră nevoile consumatorilor în vârstă, nefamiliarizaţi cu digitalizarea, pentru a-şi scana singuri cumpărăturile:
„Nu cred că alegerea are legătură neapărat cu a-ţi scana singur produsele. Cred, în acelaşi timp, că această automatizare ar fi trebuit să ia în calcul prezenţa la cumpărături a consumatorilor în etate, în vârstă, nefamiliarizaţi cu toate diligenţele de a-şi scana şi a-şi marca singuri cumpărăturile.
Or, la acest moment, cred că este o abordare discriminatorie din această perspectivă, dar, din discuţiile purtate cu o parte dintre reprezentanţii operatorilor economici ce implementează acest sistem, am înţeles, lucru pe care îl vom şi verifica, că aceste case beneficiază, totuşi, de o asistenţă din partea personalului angajat al operatorului economic.
Cred că este imperios necesară păstrarea caselor asistate direct de casier, tocmai pentru a putea răspunde întrebărilor consumatorilor legat de o anumită cantitate, calitate sau orice altă informaţie ar avea nevoie legat de produsele achiziţionate”, a afirmat Constantinescu, citat de B1TV.
Explicațiile oferite de Auchan
Auchan, primul retailer care a implementat sistemul complet automat de case de marcat într-un magazin a explicat cum funcționează, și a transmis că angajează 300 de persoane, inclusiv casieri.
Potrivit sursei citate, ca și până acum, există case unde scanează casierii pentru clienți și case la care clienții își pot scana singuri cumpărăturile.
„Marele avantaj al acestui sistem este că toate casele dintr-un hipermarket sunt deschise în același timp. Noi am adus o tehnologie suplimentară, printr-o investiție de 13 milioane de euro, cu păstrarea angajaților de la case în același timp, tocmai pentru a îmbunătăți experiența clienților și pentru a fluidiza parcursul la case” a transmis retailerul.