Farmaciile la fiecare colț de stradă în București și în orașele mari arată profitabilitatea uriașă pe care o au afacerile cu medicamente, iar cozile, faptul că sunt din ce în ce mai mulți oameni bolnavi, care au nevoie de ele. În ultimul deceniu, afacerile companiilor farmaceutice au crescut de trei ori ori, ajungând la 24,2 miliarde de lei în 2021.
Afacerile farmaceutice din România au crescut de aproape trei ori din 2010 până în 2021, de la 8,7 miliarde de lei la 24,2 miliarde de lei în 2021, iar profitul net s-a dublat de la 464,4 milioane la 1,18 miliarde de lei. Cifrele în creștere din domeniul farmaceutic se pot explica prin sedentarismul românilor, îmbătrânirea populației, dar și „frenezia către automedicație”, crede consultantul financiar Adrian Negrescu, într-un interviu PsNews.
„Avem tot mai mulți oameni bolnavi, vedem cozi în farmacii, vedem faptul că dispar de pe piață tot felul de medicamente și vedem această frenezie a oamenilor către automedicație, către găsirea unor tratamente pentru gripă, pentru aceste probleme respiratorii generate de anotimpul rece.
Au apărut datele de la recensământ care arată că populația României îmbătrânește de la an la an și această îmbătrânire vine și cu efectele ei în sănătate, adică vor apărea tot mai multe probleme de sănătate în rândul românilor. În următorii 10 ani, vor ieși la pensie 1,7 milioane de români. Ce se întâmplă cu acei români care pleacă de la serviciu, ajung acasă și stau la televizor?”, se întreabă Negrescu.
Consultantul financiar estimează că afacerile companiilor farmaceutice vor depăși 30 de miliarde de lei în 2023, „în condițiile în care acum 10 ani erau 8 miliarde”.
„Farmaciile și firmele care operează în domeniul farmaceutic se află printre câștigătorii ultimilor ani din punct de vedere al business-ului, pentru că afacerile lor au crescut spectaculos. Noi estimăm că undeva în acest an companiile farmaceutice vor trece de 30 de miliarde de lei, în condițiile în care acum 10 ani erau la 8 miliarde.
Și asta pentru că românii sunt predispuși la automedicație, se duc la farmacie și cumpără tot felul de medicamente, tot felul de tratamente pe care le văd la televizor. Tot felul de soluții medicale sau mai puțin medicale pe care le văd în publicitatea de la televiziuni. Și din această perspectivă vânzările farmaciilor cresc spectaculos. În mod normal, românii trebuie să meargă la medic, să prevină problemele de sănătate și după aceea, în cel mai rău caz, să ajungă să își cumpere medicamente, lucru care nu se întâmplă în România”, precizează Negrescu.
Cele 14 mari companii din România care operează rețelele naționale de farmacii și de distribuție de medicamente, suplimente alimentare, dispozitive medicale și produse cosmetice, au avut în 2021 o cifră totală de afaceri de 4,44 miliarde de euro, mai mare cu 11,8% față de anul 2020.
Profitul net cumulat al celor 14 firme monitorizate de „Forbes România” s-a ridicat la 117,33 milioane de euro (calculat la cursul mediu BNR de 4,92 lei/euro pentru 2021), cu 32,4% mai mare față de cel din anul precedent.