Recesiunea din România va dura până în 2024, estimează directorul unei companii de consultanță, care a identificat aceleași semnale din piață care au existat în perioada 2007-2008. Specialiștii prognozează intrarea într-o recesiune cât de curând, care va dura cel puțin un an.
Directorul companiei de consultanță în resurse umane Friisber &Parteners International, Floriana Enescu, crede că situația prin care mai trecut România pare să se repete: „Văd aceleași semnale încă de anul trecut pe care le vedeam în 2007-2008”, consideră managerul, potrivit PsNews.
„Părerea mea este că recesiunea va crește, adică vom intra în recesiune mult mai mult. Văd aceleași semnale încă de anul trecut pe care le vedeam în 2007-2008. Adică salarii care au crescut foarte repede, companii care au probleme în a ajunge în a egala salariile pe care oamenii le vor, creditele s-au scumpit foarte mult și foarte multe companii care fac restructurări. Deci eu zic că nu putem să evităm recesiunea, dar depinde cât de repede ne vom reveni. Teoretic, văzând ce s-a întâmplat și în 2008-2009, ar trebui să dureze și anul viitor. Am văzut tot felul de prognosticuri că anul viitor va fi mai bine, eu nu cred. Adică nu are cum, nu are cum atât de repede, mai ales o țară cum este România care nu excelează în cele mai bune măsuri anti-criză.
Din câte am observat, a crescut consumul de produse mai ieftine și asta se poate vedea și din marketingul care apare, deci când economia este în creștere se investește în marketing pentru produsele scumpe, sunt companii care au branduri și pe segmentul premium și pe segmentul mass-market, marea majoritate a companiilor mari. În perioadele de creștere economică ele investesc în marketing pentru produsele premium pentru că se vând produsele mai scumpe. În perioadele în care se merge spre recesiune sau suntem în recesiune se investește în marketingul pentru produsele mai ieftine, pentru produsele mainstream.
Dacă te uiți la televizor la reclame și vezi în ce se investește, e foarte clar unde suntem, deci când vezi că o să înceapă să se investească în produsele scumpe atunci e clar că lucrurile sunt în direcția bună”, a declarat directorul companiei de consultanță în resurse umane Friisber &Parteners International, Floriana Enescu.