Criza containerelor va genera o nouă explozie de prețuri în preajma sărbătorilor, în toată lumea, nu numai în România. Cu doar două luni până la Crăciun, lanțul mondial de aprovizionare se confruntă cu probleme fără precedent, care au dus la blocaje în porturile din mai multe țări.
Criza containerelor își are originea în criza coronavirusului explică finanțiștii. Cum se manifestă, explică un comandant de navă.
Din cauza pandemiei, fabricile au fost închise temporar şi multe containere au rămas în porturi. Asia şi-a revenit prima din criză şi aproape toate containerele s-au dus către Europa și America de Nord, care însă nu și-au revenit la fel de repede.
„Am prevăzut o revenire accelerată a economiei, dar nu am prevăzut că va fi atât de puternică, încât va crea aceste probleme în aprovizionare”, spune Jes Staley, director executiv la Barclays, citat de Digi24.
Tiberiu Miclea, comandat român de navă, explică faptul că navele-container care stau cu marfa la bord în larg generează costuri suplimentare, blocaje, pentru că este un loc limitat unde poți să depozitezi containerele:
„Am fost pe nave-container 17 ani și pot să vă spun că situația cea mai dramatică este în momentul de față în Los Angeles, San Francisco, probabil și celelalte porturi. Ca să înțelegeți, să facem o analogie a aceastei linii de navigație transoceanice din China-Hong Kong-Shenzen-Shanghai-Los Angeles-San Francisco cu o linie de autobuze, să zicem Piața Unirii-Piața Universității-Piața Presei Libere-Mall Băneasa. La fiecare 15 minute, să zicem că un autobuz ar trebui să oprească în fiecare din aceste stații. În momentul în care la Băneasa pasagerii – adică containerele – nu se mai pot da jos din autobuz, pentru că nu există niște ghizi care să-i ia de acolo, să-i ducă la magazinele unde au treabă – ghizii aceștia să zicem că sunt șoferii de camioane -, autobuzul următor mă ajunge din urmă, pasagerii nu mai pot să coboare pentru că nu mai este spațiu în fața mallului, ajunge și celălalt autobuz, stau pe loc cu ușile închise.
Toate aceste autobuze, adică navele-container care stau cu marfa la bord în larg, la ancoră, în Los Angeles și-n alte porturi, generează costuri suplimentare, blocaje, pentru că este un loc limitat unde poți să depozitezi containerele, nu ai șoferi de camioane care să le ducă din port să se elibereze spațiu, toate acestea generează costuri”, a explicat comandantul Tiberiu Miclea.