Deficitul de personal în HoReCa este estimat la 20 – 25% la nivel naţional, iar în oraşele turistice, în plin sezon, acesta poate ajunge chiar la 50%, măsurile legislative şi de taxare a forţei de muncă fiind un impediment în relaţia angajator – angajat, atrage atenţia Federaţia Patronatelor din Industria Ospitalităţii din România, potrivit Agerpres.

Într-un comunicat, FPIOR precizează că, în România, peste 20% dintre muncitorii necalificaţi din industria ospitalităţii sunt străini.

„Cea mai mare provocare a industriei ospitalităţii în acest moment este lipsa de stabilitate a forţei de muncă. Avem milioane de români plecaţi în străinătate şi nu există o strategie concretă pentru a-i aduce înapoi. În aceste condiţii, antreprenorii se văd nevoiţi să angajeze personal străin, chiar şi la costuri mai mari, pentru a asigura continuitatea serviciilor oferite clienţilor. Muncitorii necalificaţi români nu au motivaţie, sunt instabili emoţionali şi nu iau decizii raţionale când vine vorba de locul de muncă, prin urmare majoritatea antreprenorilor din domeniu preferă să ia muncitori străini necalificaţi pe posturile de bază ale oricărui business din domeniu – spălător de vase, picol etc.”, a afirmat preşedintele FPIOR, Valentin Şoneriu, citat în comunicat.

În opinia patronatelor din HoReCa, măsurile legislative şi taxarea forţei de muncă pot crea dificultăţi semnificative între angajatori şi angajaţi. Impozitele mari şi birocraţia complicată reduc salariile nete, ceea ce afectează motivaţia angajaţilor. În plus, schimbările frecvente ale legislaţiei generează incertitudine şi complică gestionarea resurselor umane. De aceea, este important ca legislaţia să fie clară şi stabilă, pentru a sprijini atât angajatorii, cât şi angajaţii, şi a crea un mediu de lucru mai eficient.

„Nu ne mai permitem să pierdem timp”

„Industria ospitalităţii nu îşi mai permite să piardă timp în lipsa unor măsuri concrete din partea autorităţilor. Ne plângem că nu avem mai mulţi turişti în România şi că nu avem o imagine de destinaţie de vacanţă cunoscută şi căutată în lume, dar nu luăm deloc măsuri de susţinere a acestui sector, a cărui contribuţie la PIB a depăşit 6%. Deficitul de personal afectează grav serviciile oferite turiştilor şi, implicit, întreaga economie. Avem nevoie urgentă de soluţii eficiente, de la facilităţi fiscale pentru angajatori până la accelerarea procesului de recrutare şi integrare a forţei de muncă. Dacă nu acţionăm acum, ne vom confrunta cu o criză profundă în acest sector esenţial pentru România”, transmite secretarul general al FPIOR, Corina Martin.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *