Daniel David explică cum a devenit “un ministru al crizei”: “M-am transformat dintr-un ministru al reformei într-un ministru de austeritate”

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat luni, în prima zi de școală, cum contextul economic dificil al țării l-a transformat dintr-un promotor al reformelor educaționale într-un administrator al măsurilor de austeritate. Ministrul a subliniat că măsurile actuale sunt de criză, nu de reformă, și că adevăratele reforme vor veni după stabilizarea situației fiscal-bugetare.

Daniel David, ministrul Educației, a oferit explicații despre schimbarea de paradigmă în mandatul său, într-o emisiune B1TV, în contextul protestelor sindicatelor din educație care au marcat prima zi de școală.

De la reforma educațională la măsuri de criză

Ministrul a explicat transformarea sa din promotor al reformelor în administrator al austerității: “Eu am venit la al doilea mandat ca un ministru al reformei, că coaliția a promis o reformă de fond în Educație – sistemul nostru de educație nu funcționează bine – și am asumat Raportul QX pe care l-am făcut și am acceptat să am un al doilea mandat.”

Punctul de cotitură a venit odată cu descoperirea situației financiare critice a țării: “Problema e că la câteva zile s-a descoperit grozăvia, ca să spun așa: problemele financiare, fiscale care puneau la risc țara, puneau la risc nu doar bursele, salariile noastre, ci și pensiile, salariile, ajutoarelor sociale și dintr-un ministru al reformei m-am transformat într-un ministru de austeritate, un ministru al crizei.”

Daniel David a subliniat că el însuși a fost primul care a caracterizat corect măsurile luate: “În primul rând, cred că primul care a spus acest lucru (că nu sunt măsuri de reformă, ci de austeritate) am fost eu și am spus-o înainte de 8 iulie.”

Ministrul a insistat asupra acestei distincții: “Și eu am fost primul care a spus: atenție, măsurile care au fost luate nu sunt de reformă, ci de criză.”

Rolul de “filtru educațional” în implementarea măsurilor

În contextul obligativității implementării măsurilor de austeritate, ministrul și-a definit rolul: “Eu ce pot să fac, ca ministru al Educației, e să mă asigur că aceste măsuri de criză sunt filtrate educațional, adică nu luăm niște măsuri care nu sunt luate în nicio țară vest-europeană și măsuri care nu există niciunde.”

Perspectiva reformelor viitoare

David a oferit și o perspectivă asupra momentului când vor putea fi implementate reformele promise: “Să ne gândim pentru anul viitor, pe măsură ce ne stabilizăm și ieșim din logica de criză fiscal-bugetară, cum implementăm și reformele de care avem nevoie.”

Ministrul a precizat că viitoarele reforme vor implica un dialog participativ: efortul de reformare va implica un dialog la care vor lua parte și profesorii, părinții, reprezentanții elevilor și autoritățile locale. Negocierile vor începe chiar de zilele următoare, iar “soluția e să nu încercăm să ne blocăm unii pe alții, că nu ajungem niciunde, ci să construim împreună pentru viitor”.

Absența de la negocierile de la Cotroceni

Referitor la discuțiile cu sindicatele mediate de președintele Nicușor Dan, ministrul a explicat de ce nu a participat:Nu a fost la discuțiile de azi de la Cotroceni deoarece el a vorbit chiar de mai multe ori cu sindicaliștii: „Mi-am făcut datoria de ministru; de data asta, discuția e la un nivel mai înalt. Eu pot să mă implic la un anumit nivel, (…) dar nu-mi aparține decizia. Decizia e la un nivel mai înalt, coaliție, medierea președintelui și mă bucur că președintele se implică.”

Prima zi de școală în context de criză

Despre desfășurarea primei zile de școală, ministrul a declarat că elevii au fost primiți în școli, chiar dacă probabil nu au fost peste tot festivități. El a justificat această abordare sobră: festivismul nu ar trebui să fie caracteristic acestor perioade dificile.

“Măsurile luate sunt măsuri de criză, țara trece prin probleme majore, și noi în domeniu avem aceste probleme și trebuie să ne focalizăm pe aspectul de funcționare, nu pe cel de festivism”, a explicat de ce a ales să nu meargă la nicio școală pentru a ține discursuri ceremoniale.

 

author avatar
Constantinescu Gabriel
Gabriel Constantinescu este unul dintre jurnaliștii care a acoperit vreme îndelungată zona socială din presa online. Cu experiență în alegerea știrilor, Gabriel este pasionat de sport și drumeții. Absolvent al Facultății de Administrație Publică el acoperă cu succes materialele care tratează activitatea primăriilor, a consiliilor județene și instituțiilor subordonate acestora. Este căsătorit și are doi copii care speră să trăiască într-o lume mai bună.
Constantinescu Gabriel
Constantinescu Gabriel
Gabriel Constantinescu este unul dintre jurnaliștii care a acoperit vreme îndelungată zona socială din presa online. Cu experiență în alegerea știrilor, Gabriel este pasionat de sport și drumeții. Absolvent al Facultății de Administrație Publică el acoperă cu succes materialele care tratează activitatea primăriilor, a consiliilor județene și instituțiilor subordonate acestora. Este căsătorit și are doi copii care speră să trăiască într-o lume mai bună.

Ultimele știri

Ultimă oră: Marcel Ciolacu a publicat alocările făcute din fondul de rezervă al Guvernului: Demontez azi minciuna

Fostul premier al României, Marcel Ciolacu, a publicat toate chetuielile...

Mircea Miclea critică dur măsurile de austeritate în educație: “Cea mai tristă primă zi de școală din ultimii zeci de ani”

Profesorul Mircea Miclea, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească,...

Sorin Grindeanu amenință din nou cu ieșirea de la guvernare: “Nu văd rostul să rămânem în coaliție”

Președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, vorbește despre  ieșirea...

Anchetele Lumea Politică

Articole pentru tine