Înalta Curte de Casație și Justiție a luat recent o decizie referitoate la coplata în RCAC. Aceasta ar favoriza sigurătorii, permițându-le să nu mai achite plata integrală a reparațiilor autor în baza poliței obligatorii RCA.

Asta presupune o schimbare majoră. Dacă până acum service-urile auto aveau câștig de cauză în procesele împotriva firmelor de asigurări care refuzau plata integrală a reparațiilor, decizia recentă a ÎCCJ ar putea schimba acest lucru. Chiar dacă hotărârea nu este obligatorie, instanțele vor decide în favoarea asigurătorilor. Potrivit C.O.T.A.R., prin această decizie, ÎCCJ a instituit indirect coplata la polița RCA, un obiectiv urmărit de companiile de asigurări de ani de zile.

Subiectul introducerii unui amendament la Legea RCA care să impună coplata a stârnit dezbateri numeroase și îndelungate în Parlament anul trecut. C.O.T.A.R. a respins ferm ideea, lucru ce a dus și la eliminarea amendamentului.

Hotărârea Înaltei Curți de Casație și Justiție poate impacta considerabil modalitățile de soluționare a daunelor pe RCA. Instanța a anulat decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) privind plata daunelor și a stabilit că asigurătorii trebuie să acopere doar costurile reale existente pe piață. Astfel, service-urile auto nu mai au libertatea de a stabili singure valoarea despăgubirilor, ci trebuie să respecte tarifele practicate în domeniu, conform prevederilor Legii RCA 132/2017.

Coplata în RCA ar impacta calitatea pieselor

Dat fiind că un service auto își susține activitatea prin manoperă, decizia ÎCCJ ar putea avea un impact asupra calității pieselor folosite, favorizând piesele neoriginale sau second-hand.

Reprezentanții COTAR avertizează că decizia de coplată în RCA poate duce la un haos în procesul de reparații. Deși hotărârea nu este obligatorie, aceasta ar putea influența hotărârile judecătorești, având în vedere că prețul despăgubirilor va rămâne la latitudinea asigurătorilor. Inevitabil, se va introduce coplata costurilor de reparații, visul asigurătorilor din ultimii ani devenind realitate.

„Noi am anunțat de mai mulți ani că asigurătorii vor să introducă o coplată. Noi ne-am opus, dar prin această decizie a ÎCCJ s-a introdus, de fapt, ceea ce au dorit firmele de asigurare. Ținând cont de faptul că decizia ÎCCJ nu este obligatorie, ne vom zbate pentru a nu exista așa ceva în Legea RCA care se dezbate acum în Parlament, pentru noi modificări. Ne așteptăm ca asigurătorii, susținuți de ASF, să încerce să introducă această modificare și în lege”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, pentru Jurnalul.

Șoferii vor plăti mai mult pentru asigurare, dar vor primi mai puțin!

COTAR avertizează că o astfel de decizie sau modificare legislativă nu va aduce beneficii. Dimpotrivă! Aceasta va favoriza companiile de asigurări, care vor maximiza profitul impunând despăgubiri mai mici decât costurile necesare pentru efectuarea reparațiilor. Astfel, autovehiculele nu vor putea fi aduse la starea inițială și nu vor putea circula în siguranță pe drumurile publice. În plus, folosirea pieselor de schimb second-hand sau neoriginale va afecta siguranța rutieră, periclitând viața oamenilor.

Deși scandalurile referitoarea la despăgubirile RCA a pornit de la faptul că unele dintre service-uri ce abuzau de clienții lor, impunând prețuri mai mari pentru manoperă și piese de schimb, hotărârea nu va fi în folosul șoferilor. Odată cu aceasta, asigurătorii au posibilitatea de a comite abuzuri. Aceștia ar putea susține că valoarea reparațiilor ar trebui să fie cu mult sub valoarea reală.

„Oamenii vor avea de ales între a completa din propriul buzunar banii de reparații și a da în judecată vinovatul de accident, pentru plata diferenței de cost. Dar de ce mai plătim asigurări obligatorii, în acest caz? Codul Civil din România prevede că orice prejudiciu trebuie recuperat în integralitate și nu parțial.

Pentru România, țara cu cei mai mulți morți pe șosele, cu o infrastructură rutieră net inferioară standardelor din țările civilizate, înseamnă o agravare a situației și o deteriorare accelerată a siguranței pe drumurile publice care deja sunt în procent de 50% cu reparații neconforme – ceea ce s-a constatat în urma controalelor făcute de Registrul Auto Român și de Poliție.

Pentru milioanele de șoferi asigurați care cotizează pentru profiturile astronomice ale asigurătorilor, plătind o poliță mai scumpă decât în Germania sau Austria, reamintim că din cele 7,59 miliarde lei – asigurări brute plătite în 2022 către companiile de asigurări, doar 110 milioane lei au fost plățile direct pentru manoperele service-urilor. În același, an, profiturile asigurătorilor s-au mărit de 12 ori, depășind 770 milioane de lei”, adaugă Vasile Ștefănescu. 

Ce prevăd reglementările europene?

La nivel european, asigurarea de răspundere civilă auto este reglementată de Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009. Ulterior aceasta a fost modificată prin Directiva 2021/2018/CE din 24 noiembrie 2021. Modificarea viza asigurarea de răspundere civilă auto și reglementarea obligației de asigurare a acesteia. Statele membre ale Uniunii Europene trebuiau să adopte aceste prevederi până pe 23 decembrie 2023, însă termenul a fost depășit.

În urma consultărilor avute la Ministerul de Finanțe cu partenerii sociali, proiectul L1/2024 a fost înregistrat la Senatul României și a fost înaintat Camerei Deputaților sub numărul 216/2024 pentru modificarea Legii RCA nr. 132/2017. Anul trecut, s-a încercat introducerea unui amendament pentru a impune coplata la reparațiile auto, dar acest proiect este în continuare în dezbatere parlamentară.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *