O nouă testare va fi introdusă la limba română și matematică pentru toți elevii, conform unui ordin al ministrului educației pus în dezbatere publică. Testarea pilot nu se va aplica însă elevilor din clasele terminale, a IX-a și a XII-a.
Anul acesta, evaluarea se va face în câte 7 unități de învățământ, din fiecare județ.
Elaborarea testelor a fost atribuită unei companii private, o platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale, fără licitație publică.
Potrivit unui raport național publicat joi de platforma BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), 42 la sută dintre elevi sunt analfabeți funcțional.
„Avem în pregătire să lansăm o provocare, în măsura în care reușim să finalizăm un proiect de ordin de mininstru prin care să reglementăm evaluarea standardizată. La început, la nivel pilot pentru elevii I-VII și IX-XII. Fără elevii claselor terminale”, a declarat ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, potrivit Digi24.
„Aş vrea să îl discutăm rapid şi să îl facem operaţional rapid – înseamnă ore, în aşa fel încât în perioada 30 mai – 10 iunie, cu ajutorul partenerilor noştri, BRIO, către care lansez invitaţia de parteneriat, de colaborare pentru acest demers, să putem administra aceste evaluări standardizate la limba română, matematică, și în ciclul liceal și istorie”, a afirmat Sorin Cîmpeanu.
Modalitatea de desfășurare a noilor teste
Ministrul educației a precizat că nu vor fi date note pentru aceste evaluări.
„Nu vor genera nici note, nici clasificări, nici ierarhizări, ci se vor constitui în instrumente extrem de importante pentru a vedea într-o manieră profesionistă, la nivel global, dar şi la nivel individual, unde există puncte tari, unde există puncte ce trebuie remediate, ce trebuie susţinute, unde există puncte slabe ce trebuie să facă obiectul unor acţiuni remediale”, a arătat ministrul educaţiei.
Testele pentru ciclul primar ar putea să aibă o durată cuprinsă între 15 şi 30 de minute, iar cele pentru gimnaziu şi liceu – 60 de minute.
„Să nu ne imaginăm că sunt nişte baterii de teste extrem de complicate, care să streseze elevii. (…) Este o modalitate de a vedea unde suntem”, a insistat Cîmpeanu.
Raportul realizat în urma acestor evaluări va putea fi utilizat de profesioniştii din educaţie, de către profesori şi părinţi.